Ν. Γκαρά: «Βουτιά στο παρελθόν και υποβάθμιση της Παιδείας φέρνει το νομοσχέδιο Κεραμέως» (βίντεο)

Τοποθέτηση της Βουλευτή Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων

Τη θέση πως το «Νομοσχέδιο Κεραμέως» για την Παιδεία απορρυθμίζει και υποβαθμίζει τη Δημόσια Εκπαίδευση, κατέθεσε η Βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά, κατά την ομιλία της στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων.

Η κα Γκαρά στην τοποθέτησή της, αφού επιτέθηκε στην Κυβέρνηση για την επιλογή της να καταθέσει ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο εν μέσω πανδημίας, με την κοινωνία κλεισμένη σπίτι της και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα κλειστά, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο αντιεπιστημονικό, αναχρονιστικό, συντηρητικό και άκρως νεοφιλελεύθερο.

Ένα νομοσχέδιο πολύ ασφυκτικό για τα παιδιά, που υποβαθμίζει το σχολείο και το κάνει πιο ακριβό για τις οικογένειες. Που εξυπηρετεί συμφέροντα, αυξάνει τον ανταγωνισμό, δημιουργεί ανισότητες, προωθεί την ιδιωτικοποίηση της Παιδείας και την τιμωρητική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και μαθητών.

Μάλιστα, η κα Γκαρά στάθηκε στο γεγονός πως σε ολόκληρο το νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία αναφορά για την Ειδική Αγωγή, τα άτομα με αναπηρία ή μαθητές με  μαθησιακές δυσκολίες και ιδιαιτερότητες.

Σχολιάζοντας μέρος των προβληματικών διατάξεων η Βουλευτής Έβρου τόνισε πως, μεταξύ άλλων, το «Νομοσχέδιο Κεραμέως»:

  • Επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων στο Λύκειο, μέτρο που κατά την πρώτη εφαρμογή του το 2013-2014 οδήγησε στον εξαπλασιασμό των μεταξεταστέων και στην γιγάντωση της παραπαιδείας.
  • Δημιουργεί ένα απάνθρωπο για την ψυχολογία των παιδιών εξετασιοκεντρικό σύστημα.
  • Επαναφέρει με μια απόλυτα αναχρονιστική αντίληψη τη διαγωγή στο απολυτήριο και  τις πολυήμερες αποβολές μαθητών στιγματίζοντας πολίτες εφ’ όρου ζωής.
  • Προβλέπει τον διετή αποκλεισμό των αναπληρωτών εκπαιδευτικών από τους πίνακες, σε περίπτωση που δεν καταφέρουν να αναλάβουν υπηρεσία, ενώ με το Άρθρο 43 αφαιρεί προϋπηρεσία από χιλιάδες αναπληρωτές.
  • Δημιουργεί σχολεία δύο ταχυτήτων, πριμοδοτώντας τη δήθεν αριστεία των λίγων, ενώ την ίδια στιγμή υπονομεύει και αφήνει ακάλυπτο το σχολείο της γειτονιάς.
  • Καταργεί με έναν βαθιά αντιεπιστημονικό τρόπο το μάθημα της Κοινωνιολογίας.
  • Με επίφαση την αξιολόγηση επαναφέρει την εφαρμογή σκληρών μορφών χειραγώγησης των εκπαιδευτικών, μέτρο που θα φέρει νέες απολύσεις και διαθεσιμότητες στον κλάδο.

Στην τοποθέτηση της η Βουλευτής Έβρου υπενθύμισε πως η Κυβέρνηση της ΝΔ έχει ήδη εξαπολύσει σφοδρή επίθεση στη Δημόσια Εκπαίδευση:

  • ακυρώνοντας την ίδρυση νέων Πανεπιστημιακών τμημάτων,
    • καταργώντας τα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης
    • εξισώνοντας τα πτυχία των κολλεγίων με αυτά των Πανεπιστημίων,
    • περικόπτοντας την χρηματοδότηση κατά βάση  στα Περιφερειακά Πανεπιστήμια κατά 20%,
    • εισάγοντας τις κάμερες στα σχολεία
    • αναβάλλοντας τις χιλιάδες μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών σε Ειδική και Γενική Αγωγή που είχαν δρομολογηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ
    • μειώνοντας τη χρηματοδότηση στην Παιδεία

Κλείνοντας την τοποθέτηση της η κα Γκαρά διερωτήθηκε αν με βάση όλα τα παραπάνω η κα Υπουργός επιμένει πως ο κατάλληλος τίτλος για το νομοσχέδιο αυτό είναι «αναβάθμιση του σχολείου» ενώ επισήμανε πως ο ΣΥΡΙΖΑ από την πλευρά του θα συνεχίσει να παλεύει για ένα σχολείο παραγωγικό, λαϊκό, δημιουργικό, που θα τους χωράει όλους και θα ετοιμάζει τους πολίτες για την επόμενη μέρα.

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας έχει ως εξής:

Κυρίες και κύριοι Υπουργοί,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

 Συζητάμε σήμερα ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο σε έναν πολύ σημαντικό τομέα της κοινωνίας μας, ένα νομοσχέδιο όμως που απορρυθμίζει και υποβαθμίζει το σύνολο της δημόσιας εκπαίδευσης.

 Ωστόσο η νομοθέτηση αυτή δεν γίνεται εν κενώ. Κατατέθηκε εν μέσω πανδημίας χωρίς τη δυνατότητα καμίας διαβούλευσης. Ο κόσμος ήταν κλεισμένος στα σπίτια, τα σχολεία, τα πανεπιστήμια, οι εκπαιδευτικοί ήταν όλοι κλεισμένοι μέσα.

Δεν πρωτοτυπείτε, βέβαια, με αυτό, διότι είναι πάγια τακτική σας να περνάτε νομοθετήματα στα κρυφά περνώντας κάτω από τα ραντάρ της κοινωνίας.

 Προφανώς, πιστεύουμε ότι έχετε πολλά να κρύψετε πίσω από αυτά τα νομοθετήματα, γι αυτό και δεν μας φέρατε και καμιά επιστημονική ανάλυση ή μελέτη, δεν έγινε ανοικτή διαβούλευση και μάλιστα σε έναν πολύ σημαντικό τομέα αυτόν της παιδείας.  Σε έναν τομέα της παιδείας που ουσιαστικά διαμορφώνει πολίτες, διαμορφώνει χαρακτήρες, διαμορφώνει την κοινωνία μας.

Βέβαια, ακόμη και αν κατατέθηκε το νομοσχέδιο εν μέσω πανδημίας καταφέρατε να συσπειρώσετε το σύνολο σχεδόν των κοινωνικών φορέων και, κυρίως, των εκπαιδευτικών απέναντι στο νομοσχέδιο αυτό προχωρώντας οι ίδιοι εν μέσω πανδημίας σε μαζικές διαδηλώσεις.

 Μετά την πρόσφατη, λοιπόν, επικίνδυνη «επιτυχία» του Υπουργείου Παιδείας με την εισαγωγή των καμερών στα σχολεία, μετά τη διαρροή προσωπικών δεδομένων χιλιάδων μαθητών και εκπαιδευτικών, όπως αποκαλύφθηκε πρόσφατα, συζητάμε το παρόν νομοσχέδιο το οποίο μας μεταφέρει πολλές δεκαετίες πίσω. Θα έλεγα, ότι κάνουμε μια απότομη βουτιά στο παρελθόν.

 Είναι ένα νομοσχέδιο αντιεπιστημονικό, αναχρονιστικό, συντηρητικό, άκρως νεοφιλελεύθερο που υποβαθμίζει το σχολείο και εξυπηρετεί πολύ συγκεκριμένα συμφέροντα.

 Ένα νομοσχέδιο που κάνει το σχολείο πολύ πιο ακριβό για τις οικογένειες, αλλά και πολύ ασφυκτικό για τα παιδιά, δημιουργεί ανισότητες και ανταγωνισμούς, προωθεί τον ελιτισμό, προωθεί την εντατικοποίηση, τους αποκλεισμούς των μαθητών από την εκπαίδευση, την ιδιωτικοποίηση της παιδείας, την τιμωρητική αξιολόγηση τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

Βέβαια, οι οπισθοδρομικές παρεμβάσεις της Νέας Δημοκρατίας δεν ξεκινούν σήμερα. Δεν είναι ούτε αυτή μία πρωτοτυπία. Να θυμίσουμε, ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει ήδη ακυρώσει την ίδρυση νέων πανεπιστημιακών τμημάτων, αλλά και των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης. Θεωρώντας πως τα παιδιά από την επαγγελματική εκπαίδευση είναι μιας άλλης κατηγορίας και δεν έχουν ίση δυνατότητα πρόσβασης στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Εξίσωσε τα πτυχία των κολεγίων με αυτά των πανεπιστημίων, κατήργησε το πανεπιστημιακό άσυλο, έκοψε το 20% της χρηματοδότησης κυρίως από τα περιφερειακά πανεπιστήμια, μείωσε όμως και συνολικά τη χρηματοδότηση για την παιδεία. Πάγωσε όλες τις προσλήψεις σε γενική και ειδική αγωγή που είχε προετοιμάσει και δρομολογεί ο ΣΥΡΙΖΑ.

Αλήθεια, κυρία Υπουργέ, θα θέλαμε να δεσμευτείτε και να ενημερώσετε τη Βουλή αλλά και την Ελληνική κοινωνία. Πότε επιτέλους θα προχωρήσετε στις αναγκαίες προσλήψεις των εκπαιδευτικών; Γνωρίζουμε, ότι τα κενά είναι πάρα πολλά και θα με συγχωρήσετε, αλλά θα πω και θα εκφράσω την ανησυχία μου. Πιστεύω, ότι τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο, μπορεί να μας φέρετε και μία ρύθμιση, η οποία πλέον θα μονιμοποιεί και θα νομιμοποιεί τη τηλε-εκπαίδευση σε ακριτικές περιοχές, οι οποίες δεν θα καλύπτονται από εκπαιδευτικούς.

Με φοβίζει και με ανησυχεί, ακριβώς γιατί δεν προχωράτε στις αναγκαίες προσλήψεις εκπαιδευτικών και νομίζω πως πρέπει να μας δώσετε μία ενημέρωση και μία απάντηση σήμερα γι’ αυτό το θέμα. Άλλωστε, σχεδόν όλα, ήταν έτοιμα από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε ότι αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου. Ένα νομοσχέδιο, από το οποίο λείπει παντελώς η ειδική αγωγή. Λείπει η αναφορά σε άτομα με αναπηρία, λείπουν διατάξεις που αφορούν σε παιδιά με μαθησιακές ιδιαιτερότητες, μαθησιακές δυσκολίες και αυτό είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό για τη συνολική πολιτική που ασκείται.

Ωστόσο, το νομοσχέδιο, μεταξύ πολλών άλλων, επαναφέρει την τράπεζα θεμάτων σε όλους τους τύπους του λυκείου και υπενθυμίζω και εγώ όπως και άλλοι συνάδελφοί μου το κάνανε, ότι στην πρώτη εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων, το έτος 2013-2014, οδήγησε στον εξαπλασιασμό των μετεξεταστέων, σε γιγάντωση της παραπαιδείας. Σε ένα κυνήγι ύλης ουσιαστικά, εις βάρος του παιδαγωγικού έργου.

Αυξάνει επίσης εξετάσεις, δημιουργώντας ένα απάνθρωπο εξετασιοκεντρικό σύστημα και βλέπουμε, για άλλη μια φορά, σε ένα ακόμη σημείο αυτού του νομοσχεδίου, ο διδακτικός χρόνος να μειώνεται εις βάρος του εξεταστικού. Αντιλαμβανόμαστε όλοι τι σημαίνει για την ψυχολογία των παιδιών και για την υπόσταση της προσωπικότητας που διαμορφώνεται μέσα στα σχολεία για τα παιδιά.

Το νομοσχέδιο, επίσης, επαναφέρει τη διαγωγή στο απολυτήριο. Βουτιά κάθετη στο παρελθόν. Βουτιά, κατευθείαν σε αναχρονιστική αντίληψη. Επαναφέρει όμως και την τιμωρία και τις πολυήμερες αποβολές των μαθητών, αδιαφορώντας για τις ιδιαίτερες ανάγκες της εφηβικής ηλικίας, αλλά και τον παιδαγωγικό ρόλο του εκπαιδευτικού, αλλά και του σχολείου. Εισάγει ουσιαστικά, τον στιγματισμό πολιτών εφόρου ζωής και δεν καταλαβαίνουμε πού μπορεί να ωφελήσει έναν πολίτη αυτός ο στιγματισμός, είτε θετικός, είτε αρνητικός.

Προβλέπει, επίσης, τον διετή αποκλεισμό από τους πίνακες όσων αναπληρωτών δεν καταφέρνουν να αναλάβουν υπηρεσία ή οδηγούνται για άλλους λόγους σε παραιτήσεις. Την ίδια στιγμή, με το άρθρο 43, το σημερινό νομοσχέδιο, αφαιρεί και κλέβει προϋπηρεσία από χιλιάδες αναπληρωτές.

Επίσης, κατηγοριοποιεί και δημιουργεί σχολεία δύο ταχυτήτων χρηματοδοτώντας τη δήθεν αριστεία των λίγων, υπονομεύοντας όμως την ίδια στιγμή, το σχολείο της γειτονιάς, της περιφέρειας, το σχολείο ουσιαστικά των αναγκών της λαϊκής οικογένειας. Των αναγκών των δικών μας παιδιών.

Καταργεί με έναν αυταρχικό και βαθιά αντιεπιστημονικό τρόπο το μάθημα της κοινωνιολογίας. Συγγνώμη, κυρία Υπουργέ, αλλά σαν να έχετε μία αλλεργία σε διαδικασίες προβληματισμού των νέων, γνώσης του κοινωνικού και πολιτικού περιβάλλοντος στο οποίο ζουν και δραστηριοποιούνται καθημερινά. Έχετε αλλεργία στην αμφισβήτηση και στη δυναμική που έχουν οι νέοι άνθρωποι. Φοβάστε τους νέους; Θέλετε να περιορίσετε τη σκέψη τους; Γιατί δεν θέλουμε οι νέοι να γνωρίζουν σε ποιο περιβάλλον ζουν; Να αμφισβητούν, να σκέφτονται, να κριτικάρουν; Να κάνουν κριτική και σε μας, να προτείνουν.

Tέλος το νομοσχέδιο αυτό με επίφαση την αξιολόγηση, επαναφέρει στο προσκήνιο και την εφαρμογή σκληρών μορφών χειραγώγησης των εκπαιδευτικών και στο τέλος της μέρας, θα ξαναδούμε – όπως είδαμε από προηγούμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας – διαθεσιμότητες και απολύσεις.

Κύριοι Υπουργοί, με βάση όλα τα παραπάνω, αναρωτιέμαι αν επιμένετε πως ο κατάλληλος τίτλος για το νομοσχέδιο αυτό είναι «αναβάθμιση του σχολείου» ή μήπως μιλάμε για αντιδραστικές αναχρονιστικές ρυθμίσεις, που επιτίθενται και υποβαθμίζουν το δημόσιο σχολείο, υποκρύπτοντας τελικά, εμμονές και ιδεοληψίες.

Εμείς από την πλευρά μας, θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε και να παλεύουμε, για ένα σχολείο χαρούμενο, ένα σχολείο δημιουργικό, ένα σχολείο λαϊκό – που θα τους χωράει όλους, γιατί η κοινωνία μας χωράει όλους,- ένα σχολείο παραγωγικό και ένα σχολείο, το οποίο θα δημιουργεί πολίτες για την επόμενη μέρα.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.