fbpx
13.9 C
Alexandroupoli
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Α. Δημοσχάκης: Η Θράκη απαιτεί έμπρακτη στήριξη κι όχι ελλιπή σχεδιασμό από το Υπουργείο Ναυτιλίας για τη «νέα θαλάσσια Εγνατία»

- Χορηγούμενη-

Στον ελλιπή σχεδιασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Σαμοθράκης – Λήμνου – Μυτιλήνης με αποτέλεσμα να μην μπορεί να καταστεί βιώσιμη η γραμμή αναφέρθηκε ο Βουλευτής Έβρου κι Επίτιμος Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ, Αναστάσιος Δημοσχάκης, στην ομιλία του στη σημερινή (24/11) συζήτηση της σχετικής Επίκαιρης Ερώτησης. Στον Βουλευτή απάντησε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός.

Συγκεκριμένα είπε ότι:

  • Το θέμα της «νέας θαλάσσιας Εγνατίας» συζητήθηκε ευρέως τόσο στην Ημερίδα που έγινε πέρυσι στις 29 Σεπτεμβρίου στην Αλεξ/πολη, όσο και στο διαδημοτικό συμβούλιο των Δήμων Αλεξ/πολης  και Σαμοθράκης που έγινε στις 20 Οκτωβρίου.
  • Προέκυψε η εξής κοινή συνισταμένη, ένα καράβι καθημερινά και για όλο το χρόνο να φεύγει από την Αλεξ/πολη με προορισμό τη Μυτιλήνη και την επόμενη μέρα να επιστρέφει . 
  • Ο ζωτικός χώρος του Β/Α Αιγαίου παραμένει ανεκμετάλλευτος  και στόχος είναι η αξιοποίησή του μέσω του συγκεκριμένου δρομολογίου όχι μόνο για τουριστικούς λόγους, αλλά και για εμπορικούς, για προώθηση των προϊόντων.
  • Απώτερος σκοπός, μόλις στεριωθεί το δρομολόγιο, είναι να ενταχθούν σε αυτό τα πονεμένα νησιά της Ίμβρου και της Τενέδου, με τη θεσμοθέτηση με τη γειτονική χώρα ενός νησιωτικού Σημείου Εισόδου – Εξόδου.
  • Ο σχεδιασμός του Υπουργείου είναι λειψός, καθώς έχει καταστήσει από την αρχή μη βιώσιμη τη γραμμή με το να σχεδιάζει το δρομολόγιο μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες και μόνο ένα την εβδομάδα . 
  • Αν χάριζε κάποιος στο Υπουργείο ένα πλοίο για τη συγκεκριμένη γραμμή πως θα χρησιμοποιούνταν; Θα διατίθετο για δύο μέρες την εβδομάδα και για τρεις μήνες τον χρόνο;
  • Το ελληνικό κράτος οφείλει να στηρίξει τη συγκεκριμένη γραμμή για δύο χρόνια, για να γίνουν στη συνέχεια οι κατάλληλες συνέργειες και να δημιουργηθεί η νέα «θαλάσσια Εγνατία», που θα κουμπώσει με την «Οδική Εγνατία».
  • Παραδίδει στο Υπουργείο ένα εμπεριστατωμένο σχέδιο δρομολογίων της συγκεκριμένης γραμμής κατά τους θερινούς και χειμερινούς μήνες, το οποίο έχουν επεξεργαστεί ειδικοί επιστήμονες.
  • Χαιρετίζει την τοποθέτηση του Προεδρείου της Βουλής, τόσο για την Ημέρα Εθνικής Αντίστασης, που αφορά τη μνήμη αυτών που θυσιάστηκαν για την πατρίδα, όσο και για την Ημέρα της εξάλειψης της βίας κατά των γυναικών, όπου ο ίδιος όταν ήταν Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ είχε προβεί σε σημαντικές παρεμβάσεις μέσα από τον ελληνικό Νόμο για την εξάλειψη αυτού του επώδυνου φαινομένου.

Αναλυτικά η πρωτολογία

Το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του Έβρου με τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου το ανέδειξα, κύριε Υφυπουργέ, εδώ και δύο χρόνια μέσα από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Αυτό το θέμα συζητήθηκε πέρυσι στις 29 Σεπτεμβρίου στην Αλεξανδρούπολη σε μία ευρεία ημερίδα, όπου συμμετείχαν παράγοντες της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και αντίστοιχοι της περιφέρειας του βορειοανατολικού Αιγαίου, αλλά και εκπρόσωποι όλων των θεσμικών υπηρεσιών αλλά και των ζωτικών φορέων που έχουν σχέση με την ακτοπλοϊκή σύνδεση. Επίσης, στις 20 Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους, στα πλαίσια του Διαδημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αλεξανδρούπολης και του Δήμου Σαμοθράκης, πραγματοποιήθηκε αντίστοιχη στη Σαμοθράκη για το ίδιο θέμα.

Μέσα απ’ αυτές τις διαδικασίες βγήκε μία συνισταμένη, ότι δηλαδή θα πρέπει κάθε μέρα ένα «ferry boat» από την Αλεξανδρούπολη, στη συνέχεια από τη Σαμοθράκη, τη Λήμνο, να φθάνει στη Μυτιλήνη και την επόμενη μέρα να γυρίζει. Γιατί το θέλουμε αυτό το δρομολόγιο; Το θέλουμε, για να διασυνδεθούμε ως Θράκη με τις αγορές μας, με τις αντίστοιχες του βορειοανατολικού Αιγαίου. Έχουμε τον ζωτικό μας χώρο στα πόδια μας και δεν τον εκμεταλλευόμαστε.

Έχει το Βορειοανατολικό Αιγαίο χερσαίο ζωτικό χώρο πάνω από το κεφάλι του και δεν τον εκμεταλλεύεται. Σήμερα το θέτουμε το θέμα αυτό και το επικαιροποιούμε και το διεκδικούμε.

Και μάλιστα σήμερα, κυρία Πρόεδρε, μου δήλωσε προφορικά ότι θα ήταν πολύ εύχαρις να ήταν ως παρακείμενος εδώ ο κ. Αθανασίου, ο οποίος εκπροσωπεί την εκλογική περιφέρεια του Βορειοανατολικού Αιγαίου και κυρίως την Περιφέρεια Λέσβου. Δυστυχώς, όμως, τον υποχρέωσαν οι υπηρεσιακές και οι βουλευτικές υποχρεώσεις να βρίσκεται στη Μυτιλήνη σήμερα.

Ωστόσο, εμείς συνεχίζουμε, κύριε Υφυπουργέ, να διεκδικούμε αυτό το δρομολόγιο. Και μάλιστα όχι μόνο για λόγους τουριστικούς, όχι μόνο να μεταφέρουμε τους τουρίστες, όπως ήδη σχεδιάζετε για τους θερινούς μήνες. Θέλουμε να προωθήσουμε τα προϊόντα μας. Θέλουμε να δεχθούμε τα προϊόντα τους. Θέλουμε τις συνέργειες.

Και αν εμείς μπορέσουμε και στεριώσουμε στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, κυρία Πρόεδρε, μετά θα πάρουμε μαζί μας και τα πονεμένα νησιά Ίμβρο και Τένεδο, διότι κι αυτά θα πρέπει να λειτουργήσουν μαζί μας σε έναν γεωγραφικό ενιαίο χώρο και όχι μόνο. Διότι μπορούμε να πετύχουμε στη συνέχεια με τη γειτονική χώρα τη θεσμοθέτηση ενός νησιωτικού σημείου εισόδου-εξόδου, ώστε να γίνει αυτό το όνειρο πραγματικότητα.

Γι’ αυτό, κύριε Υφυπουργέ -εύχομαι και με το καλό Υπουργός- να μας πείτε αν θα προχωρήσει η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση μόνο το καλοκαίρι. Εμείς διεκδικούμε να υπάρχει όλον τον χρόνο, χειμώνα, φθινόπωρο, άνοιξη, καλοκαίρι. Υπάρχει στα σχέδιά σας αυτή η πολιτική πρόθεση;

Επίσης, εγώ θα σας πω το εξής. Να σας δώσουμε ένα καράβι, να σας το δωρίσουμε κι από αύριο να είστε Έλληνας ακτοπλόος. Θα το διαθέσετε μόνο για δύο ημέρες την εβδομάδα και για τρεις μήνες τον χρόνο για να πραγματοποιεί το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη-Λήμνο-Μυτιλήνη; Τις άλλες πέντε μέρες τι θα το κάνατε;

Επίσης, αν είναι μόνο το καλοκαίρι, τις άλλες τρεις εποχές τι θα κάνατε; Και λάβετε υπόψιν ότι δεν είστε μέσα στο Κεντρικό Αιγαίο, που μπορείτε να έχετε εναλλακτικές λύσεις. Είστε στο Θρακικό Πέλαγος.

Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.

Αναλυτικά η δευτερολογία

Κύριε Υφυπουργέ, ο σχεδιασμός σας είναι λειψός. Από την αρχή έχετε καταστήσει μη βιώσιμη αυτή τη γραμμή. Δεν θα υπάρξει ακτοπλόος να δείξει το ενδιαφέρον του. Σας το είπα ευγενώς. Σας χαρίζουμε ένα πλοίο. Θα το διαθέσετε μόνο για δύο ημέρες την εβδομάδα και μια εποχή του έτους; Δεν θα το διαθέσετε. Δεν θα υπάρξει.

Εμείς τι θέλουμε; Εμείς θέλουμε αυτή η γραμμή να υποστηριχθεί από το ελληνικό κράτος. Το οφείλει για τους στρατιώτες, για τους Μυτιληνιούς και για τους Λημνιούς και μάλιστα, θα πρέπει να είναι για δύο χρόνια. Δεν ζητούμε περισσότερο.

Γιατί το ζητούμε για δύο χρόνια; Διότι θα δημιουργηθούν οι συνέργειες, κατ’ αρχάς, μεταξύ των δύο περιφερειών, κατά δεύτερον, μεταξύ των όμορων κρατών και θα γίνει αυτό που οραματιζόμαστε, μια γέφυρα. Θα είναι μια νέα «Θαλάσσια Εγνατία», η οποία και θα κουμπώνει με τη νέα «Οδική Εγνατία» στην Αλεξανδρούπολη, που ως γνωστόν φτάνει μέχρι την Ηγουμενίτσα.

Είμαστε οραματιστές για την πατρίδα μας. Εμείς δεχόμαστε ευγενώς ό,τι μας λέτε. Δεν είμαστε άνθρωποι οι οποίοι διεκδικούμε και κατεβαίνουμε στους δρόμους. Έχουμε σεβασμό στο κράτος, όπως αυτό εκφράζεται. Λέμε τον πόνο μας μεταξύ μας και σήμερα σας τον λέμε πλέον και κοινοβουλευτικά.

Εμείς θέλουμε όχι μόνο να προάγουμε τον τουρισμό κατά τους θερινούς μήνες, αλλά θέλουμε να προάγουμε την οικονομία, το εμπόριο. Διότι μπορούμε αυτά τα προϊόντα, τα ευλογημένα τα οποία παράγει η Θράκη να τα προωθήσουμε στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, όπως και αντίστροφα, αυτά που παράγει το Βορειοανατολικό Αιγαίο με τα νησιά του να έρθουν στη δική μας την αγορά. Αυτή τη συνέργεια δεν μπορείτε εσείς να μας την εξασφαλίσετε.

Ωστόσο, επειδή είμαι καλός νοικοκύρης και επιτελής δυνατός θα σας παραδώσω ένα σχέδιο δρομολογίων θερινών και χειμερινών, το οποίο έχουν επεξεργαστεί επιστήμονες οι οποίοι αγαπούν και τις δύο περιφέρειες.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Αναστάσιος Δημοσχάκης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Θα δείτε ότι μπορούμε να εξυπηρετήσουμε με ένα φέριμποτ όλες τις ακτοπλοϊκές ανάγκες που έχουν τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, του Θρακικού Πελάγους. Και έτσι όταν θα φτάσουμε στη Μυτιλήνη, με ανταπόκριση μπορούμε να φτάσουμε και στο Κεντρικό Αιγαίο και στο Νοτιοανατολικό, που είσαστε εσείς. Αυτή είναι η οραματική «νέα θαλάσσια Εγνατία». Εγώ πιστεύω ότι αυτά τα δρομολόγια έχουν και κόστος. Εάν τα μελετήσετε, θα δείτε ότι θα βρείτε λύση στο πρόβλημά μας.

Να μη λέτε, όμως, ότι θα ευλογήσετε την περιοχή μας με ένα «κουτσό» δρομολόγιο μια φορά την εβδομάδα, όπως το ζήσαμε φέτος και μάλιστα στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Λαύριο. Περιμένουμε και αυτή τη γραμμή να μην τη βάλετε στο αρχείο. Εμείς τη θέλουμε αυτή τη γραμμή. Έγινε η αναβίωσή της. Ήταν πετυχημένη κατά το παρελθόν.

Νομίζω, κύριε Υφυπουργέ, πως ό,τι και αν διεκδικούμε, γυρίζουμε πίσω στην ιστορία. Ξέρετε ότι αυτή η γραμμή που διεκδικούμε, της Αλεξανδρούπολης με τη Μυτιλήνη, μεγαλούργησε στην περίοδο του μεσοπολέμου. Επίσης, μεγαλούργησε στην μεταπολεμική περίοδο. Δεν διεκδικούμε καινούργιες γραμμές. Αναβιώνουμε τις παλιές, οι οποίες ήταν πετυχημένες. Όποιος διαβάζει την ιστορία, μπορεί να είναι αποδοτικός και μπορεί να είναι και αποτελεσματικός.

Κυρία Πρόεδρε, κλείνοντας, θα ήθελα να χαιρετήσω την τοποθέτηση του Προεδρείου της Βουλής για δύο μεγάλα θέματα, τα οποία έχουν σχέση με τους Έλληνες, με την ιστορία τους.

Το πρώτο θέμα είναι αυτό της Εθνικής Αντίστασης, που πραγματικά θα γιορτάσουμε σε όλες τις πρωτεύουσες των νομών, στα πλαίσια της εφαρμογής και του νόμου, αλλά και του ιστορικού χρέους. Ιστορικό χρέος σ’ ό,τι αφορά την μνήμη αυτών των ανθρώπων που θυσιάστηκαν για την πατρίδα. Ιστορικό χρέος για αυτούς που από κοινού σχεδίασαν και υλοποίησαν ένα πολύ μεγάλο γεγονός εκείνης της ιστορικής περιόδου. Ο Γοργοπόταμος αποτελεί τη διασταύρωση, το σημείο όπου συναντήθηκαν όλες οι πλευρές και υπερασπίστηκαν την πατρίδα.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο θέμα, αυτό της εξάλειψης της βίας κατά των γυναικών, με παγκόσμια ημέρα την 25η Νοεμβρίου, θέλω να δηλώσω ότι οι γυναίκες προσέφεραν και προσφέρουν στην ανθρωπότητα, στην κοινωνία, στη χώρα μας γενναιόδωρα τους καρπούς τους. Εμείς δηλώνουμε από οποιοδήποτε αξίωμα, αλλά και από οποιαδήποτε κοινωνική θέση ότι θα πρέπει να τις προστατεύουμε με κάθε τρόπο, και με τα λόγια μας και με τις ευχές και με τις προσευχές μας, αλλά πάνω από όλα, όμως, με τα έργα μας.

Θα ήθελα να δηλώσω ενώπιον όλων σας ότι από το πρότερο αξίωμα του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας είχαμε προβεί σε μεγάλες τομές και συγκροτήσαμε μέσα από τον ελληνικό νόμο, ειδικές υπηρεσίες αντιμετώπισης αυτού του φρικτού φαινομένου, πραγματικά, που προσβάλλει τον άνθρωπο.

Σας ευχαριστώ πολύ.

- Χορηγούμενη-

Ακολουθήστε μας και στο Instagram

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ evros24.gr

Διαβασε και αυτο