Αν τα συμπληρώματα διατροφής είναι η πρώτη σας σκέψη σε περιόδους που κουράζεστε ή θέλετε να ενισχύετε το ανοσοποιητικό σας, όπως τώρα που καιροφυλακτούν οι ιώσεις και η γρίπη, καλό είναι να γνωρίζετε κάποια βασικά στοιχεία γι’ αυτά. Τα συμπληρώματα διατροφής κυκλοφορούν σε μορφή χαπιών, σκόνης ή υγρά και θα τα αγοράσετε από φαρμακεία και ενώ ορισμένα πωλούνται και σε σούπερ μάρκετ. Δεν χρειάζονται συνταγή γιατρού και το κόστος τους δεν καλύπτεται από τα δημόσια ταμεία. Πέρα όμως από αυτές τις «πρακτικές” πληροφορίες, πριν αποφασίσετε ποιο θα επιλέξετε για εσάς ή για την οικογένειά σας, καλό είναι να γνωρίζετε μερικά στοιχεία ακόμη.

1.    Τα συμπληρώματα διατροφής δεν είναι φάρμακα
Τα περισσότερα συμπληρώματα διατροφής έχουν αποδεδειγμένη ωφέλιμη δράση σε ό,τι αφορά στην πρόληψη ασθενειών και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, π.χ. οι βιταμίνες. Ωστόσο δεν είναι φάρμακα που θα σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε κάποια ασθένεια.

2.   Δεν υποχρεούνται να έχουν έγκριση από τον ΕΟΦ
Τα φάρμακα και τα συμπληρώματα διατροφής έχουν διαφορετικές προδιαγραφές για την κυκλοφορία τους. Για παράδειγμα, για να κυκλοφορήσει ένα συμπλήρωμα διατροφής συνήθως δεν χρειάζεται να υπάρχουν έρευνες που να αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά τους ούτε έγκριση από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων. Αυτό αναφέρεται ξεκάθαρα και σε εγκύκλιο του ΕΟΦ σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής: «Τα συμπληρώματα διατροφής δεν υπόκεινται σε έγκριση, δηλαδή προηγούμενη αξιολόγηση και αδειοδότηση, αλλά σε γνωστοποίηση και κατασταλτικό έλεγχο. Οποιαδήποτε αναφορά εμφανίζει το προϊόν ως «εγκεκριμένο» από τον ΕΟΦ είναι μη νόμιμη και παραπλανητική. Αντίθετα, απαιτείται η αναγραφή, σε κάθε διαφήμιση, του αριθμού γνωστοποίησης στον ΕΟΦ”.

3.    Ό,τι φυτικό δεν είναι απαραίτητα και  ασφαλές
Τα περισσότερα φυτικά προϊόντα, εφόσον σας τα συστήνει ο γιατρός ή ο φαρμακοποιός σας, είναι ωφέλιμα για τον οργανισμό σας, αυτό όμως δεν ισχύει σαν κανόνας. Η ύπαρξη συστατικών φυτικής προέλευσης ή βιταμινών σε κάποια συμπληρώματα διατροφής δεν τα καθιστά απαραίτητα ακίνδυνα, γι’ αυτό και δεν θα πρέπει να τα παίρνετε σε μεγάλες ποσότητες και πολύ συχνά χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του ειδικού. Μην ξεχνάτε πως υπάρχουν φυτικές ουσίες οι οποίες μπορεί να είναι ακόμη και σοβαρά επικίνδυνες για την υγεία ειδικά σε εξασθενημένους οργανισμούς, στα παιδιά ή σε εγκύους. Επίσης, εάν ένα συμπλήρωμα διατροφής περιέχει μια δραστική ουσία φυτικής προέλευσης, δρα δηλαδή περισσότερο σαν φάρμακο, τότε απαιτείται να έχει πάρει άδεια κυκλοφορίας φαρμάκου από τον ΕΟΦ.

4.    Ακόμη και τα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να έχουν παρενέργειες
Ανάλογα με τα συστατικά που περιέχουν, είτε αυτά είναι βότανα είτε είναι βιταμίνες είτε ο,τιδήποτε άλλο, κάποια συμπληρώματα διατροφής μπορεί να προκαλέσουν παρενέργειες. Για παράδειγμα ορισμένα φυτικά προϊόντα μπορεί να προκαλέσουν γαστρεντερικές διαταραχές σε άτομα με ευαίσθητο ή εξασθενημένο πεπτικό.

5.    Πολύτιμη η συμβουλή του γιατρού ή του φαρμακοποιού σας
Αν έχετε οποιαδήποτε απορία σχετικά με το αν είναι ασφαλές να πάρετε ένα συμπλήρωμα διατροφής ή για το ποιο να επιλέξετε, η πιο συνετή κίνηση είναι να ζητήσετε τη γνώμη του γιατρού ή του φαρμακοποιού σας.