fbpx
10.4 C
Alexandroupoli
Παρασκευή, Δεκέμβριος 6, 2019

Τοποθέτηση Ν. Γκαρά στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλής για μείζονα αγροτικά ζητήματα και πορεία Π.Α.Α.

- Χορηγούμενη-

Στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλής Ελλήνων, τοποθετήθηκε την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου η Βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Γκαρά, για πολλά από τα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τον αγροτικό κόσμο της χώρας, αλλά και την πορεία του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξη.

Λαμβάνοντας τον λόγο μετά την ενημέρωση που έκανε στα μέλη της Υποεπιτροπής ο νέος Γ.Γ. Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Μπαγινέτας, η κ. Γκαρά αναφέρθηκε καταρχάς στα πολλά και σημαντικά που έγιναν επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στον αγροτικό χώρο/τομέα, γεγονός με το οποίο συμφώνησαν όλοι οι παρευρισκόμενοι. Δουλειά από την προηγούμενη Κυβέρνηση, επί μία τετραετία, που σήμερα αποδίδει καρπούς και δίνει τη δυνατότητα στην νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠ.Α.Α.Τ. να προχωρήσει σημαντικά έργα και προκηρύξεις για τον αγροτικό κόσμο της χώρας.

Η Βουλευτής κατά την τοποθέτησή της σχετικά με την πορεία εξέλιξης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης αλλά και για άλλες μεγάλες προκλήσεις που έχει μπροστά του ο αγροτικός κόσμος της χώρας, έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα σε:

  • Μέτρο 16 «Επενδύσεις – Καινοτομία – Cluster»
  • Ταμείο Επενδύσεων & Ταμείο Εγγυήσεων
  • Κλιματική Αλλαγή & Προστασία του Περιβάλλοντος: η συμβολή της καλλιέργειας
  • Διαπραγμάτευση για νέα ΚΑΠ – Τι μέλλει γενέσθαι με δικαιώματα από ανενεργές καλλιέργειες
  • Διαπραγμάτευση Κοινοτικού Προϋπολογισμού 2021-2027: Μείζον ζήτημα σχετικά με εξωτερική σύγκλιση άμεσων ενισχύσεων και πιθανότητα απώλειας πολλών δις ευρώ από την ελληνική αγροτική οικονομία
  • Ο ρόλος των άμεσων ενισχύσεων και οι κατ’ επάγγελμα αγρότες/ισσες
  • Εκκρεμότητες από το παρελθόν: «γεωργικές συμβουλές» και «δασικά»
- Χορηγούμενη-

Η συζήτηση στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλής αναμένεται να συνεχιστεί σε λίγες ημέρες καθώς το μεγάλο ενδιαφέρον που εκδήλωσαν οι Βουλευτές για συμμετοχή σε αυτή δεν επέτρεψε να ολοκληρωθούν οι εργασίες σε μία μόνο συνεδρία.

Ολόκληρη η ομιλία έχει ως εξής:

Tο θέμα είναι πάρα πολύ μεγάλο και μπορούμε να συζητάμε για μέρες και εμάς, επί 4 χρόνια στην προηγούμενη περίοδο, μας απασχολούσε σχεδόν καθημερινά. Κύριε Γενικέ, ειλικρινά ευχαριστούμε για την αναλυτική ενημέρωση. Οφείλω να ομολογήσω, με όλο το σεβασμό, ότι δεν θα μπορούσε κάποιος να παρουσιάσει καλύτερα τη σκληρή δουλειά που έγινε και τα αποτελέσματα που φαίνονται σήμερα, όλη την προηγούμενη περίοδο κατά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Ειλικρινά, έγινε σκληρή δουλειά σε ένα πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης, το οποίο είχε πάρα πολλές στρεβλώσεις, έτσι όπως είχε συμφωνηθεί κατά την προπροηγούμενη περίοδο.

Ωστόσο, προφανώς, είναι ευτυχές το ότι υπάρχει συνέχεια, στα βασικά σημεία τουλάχιστον, στο Κράτος. Ακόμη και το ερωτηματολόγιο το οποίο μοιράσατε είναι αυτό το οποίο είχε ετοιμαστεί από την προηγούμενη διοίκηση και αυτό για εμάς τουλάχιστον είναι ευτυχές. Προφανώς, υπήρχαν και έμειναν εκκρεμότητες, τις οποίες έχετε αναφέρει και είναι στα προγράμματα γεωργικών συμβουλών και στα δασικά. Χαίρομαι ιδιαίτερα διότι δίνεται βάση στο μέτρο 16, το οποίο θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό, που αφορά στις επενδύσεις και κυρίως στις επενδύσεις στον τομέα της καινοτομίας και των clusters, αλλά και στην ολοκλήρωση και την εφαρμογή, από ό,τι είπατε, σε σύντομο χρονικό διάστημα του Ταμείου Επενδύσεων και του Ταμείου Εγγυήσεων. Να πούμε, όμως και δημοσίως ότι ήταν όλα έτοιμα και αυτό που χρειαζόταν ήταν η τελική υπογραφή σας, διότι σας τα παραδώσαμε έτοιμα.

Παρόλα αυτά, όμως, θέλω να κάνω μια παρατήρηση. Νομίζω ότι μια πολύ σημαντική πρόκληση – και ας το δούμε σαν πρόκληση και όχι σαν πρόβλημα – είναι η κλιματική αλλαγή και η προστασία του περιβάλλοντος. Προσωπικά, θεωρώ ότι και ο αγροτικός τομέας, με έναν καλό σχεδιασμό, μπορεί να συμβάλει στον τομέα αυτό και ίσως πρέπει να δούμε πολύ πιο επιστάμενα και με επιστημονικά δεδομένα το πώς μπορούμε να προσαρμόσουμε τις καλλιέργειές μας στην παραδοσιακή τους μορφή, ώστε να συμβάλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και να προστατεύσουν, με την ενίσχυση των καλλιεργειών μας, και στην πρόβλεψη της κλιματικής αλλαγής. Διότι όλοι γνωρίζουμε πως, από τη στιγμή που άλλαξε πανευρωπαϊκά ο τρόπος της διαχείρισης των επιδοτήσεων, έχουν αλλάξει και οι καλλιέργειες και ο τρόπος που καλλιεργούμε, αλλά και οι ποσότητες της παραγωγής και είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα, το οποίο πάντοτε μπαίνει σε συζήτηση, το αν πρέπει να αλλάξει ο τρόπος απόδοσης των επιδοτήσεων.

Τρεις ερωτήσεις θα ήθελα να κάνω, διότι, μας παρουσιάσατε πολύ αναλυτικά, όπως είπα, τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεστε την παρούσα προγραμματική περίοδο και βλέπουμε και τα αποτελέσματα. Είναι ευτυχές ότι είμαστε στην περίοδο των απορροφήσεων πλέον των χορηγήσεων. Ωστόσο, εγώ τουλάχιστον παρακολουθώντας καθημερινά τα ζητήματα του αγροτικού τομέα βλέπω, τουλάχιστον στο δημόσιο επίπεδο, μια καθυστέρηση, ή δεν έχουμε ενημερωθεί τουλάχιστον, για τις πρωτοβουλίες που παίρνετε και εσείς ως Γενικός αλλά και η ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, σε ό,τι αφορά την διαπραγμάτευση για τη νέα ΚΑΠ.

Πάνω λοιπόν σε αυτό το ζήτημα, θα ήθελα να ρωτήσω, ποια είναι η πρότασή σας για τα δικαιώματα, τα οποία μένουν σε ανενεργές καλλιέργειες; Όταν δηλαδή, κάποιος αγρότης, λόγω ηλικίας, ή για άλλους λόγους, παρατάει την καλλιέργεια του τι γίνεται με τα δικαιώματα, τα οποία έχει στη δικαιοδοσία του; Διότι και αυτό είναι ένα ζήτημα, το οποίο μπαίνει σε διαπραγμάτευση.

Δεύτερο σημαντικό, το θέσατε  και εσείς, είναι η διαπραγμάτευση για τον προϋπολογισμό της περιόδου 2021-2027 και θέσατε και το ζήτημα της εξωτερικής σύγκλησης των άμεσων ενισχύσεων. Απ’ όσο γνωρίζουμε, οι προτάσεις της Επιτροπής είναι όντως για τη μείωση του προϋπολογισμού και αφορά και τη δική μας χώρα. Αναλύσατε και εσείς και το περιγράψατε, ότι, οι δυτικές κυρίως χώρες, ζητούν να υπάρχει σύγκλιση σε όλες τις περιοχές και στους προϋπολογισμούς. Αυτό όμως, στη δική μας χώρα, δημιουργεί αρκετά προβλήματα και εκτιμούμε ότι θα αφανίσει έναν πολύ μεγάλο αριθμό μικρών και μεσαίων εκμεταλλεύσεων, που αποτελούν και την πλειοψηφία της δική μας χώρας.

Αν προχωρήσουμε λοιπόν στην πλήρη εξωτερική σύγκλιση των άμεσων ενισχύσεων, ο προϋπολογισμός της χώρας θα χάσει, σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 5,5 δις με 6 δις, από τον αγροτικό χώρο. Αν προχωρήσει από την άλλη η σταδιακή σύγκλιση, η οποία είναι και αυτή μια πρόταση, τότε θα χάσουμε, ως οικονομία, περίπου 550 εκατ. από τον αγροτικό μας χώρο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που είχαμε και εμείς από την προηγούμενη περίοδο της διαπραγμάτευσης. Όπως καταλαβαίνουμε όλοι και όλες, σε κάθε περίπτωση, το πλήγμα θα είναι εξαιρετικά βαρύ για την αγροτική οικονομία και για τη χώρα συνολικά.

Από την πλευρά μας, την προηγούμενη περίοδο, όσο βρισκόμασταν στην Κυβέρνηση, είχαν γίνει συμμαχίες με μια σειρά από χώρες, ακριβώς για να μην συναινέσει το Συμβούλιο Υπουργών, σε μια τέτοια μείωση του προϋπολογισμού. Θα ήθελα να μάθω, εάν από την πλευρά σας, έχετε προχωρήσει και σε ποιες ενέργειες, ώστε να προχωρήσετε σε συμμαχίες με όλες τις υπόλοιπες χώρες. Αναφέρατε ότι υπάρχουν non paper, ωστόσο, θα ήθελα να ξέρω αναλυτικά, σε ποιες ενέργειες έχετε προχωρήσει και εάν αυτές έχουν δημοσιοποιηθεί ή αν θα μπορούσαμε να έχουμε και εμείς πρόσβαση και ενημέρωση σε ενέργειες που έχετε και στις προτάσεις.

Τελευταία ερώτηση και ιδιαίτερα σημαντική: Αφορά σε ένα ζήτημα κομβικό, θα έλεγα, τον ορισμό του κατά κύριο επάγγελμα αγρότη. Αρκετοί ισχυρίζονται, ότι οι άμεσες ενισχύσεις θα έπρεπε να στοχεύουν στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και μόνο σε αυτούς. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειώσουμε πως, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δώσει ο ΟΣΔΕ στη δημοσιότητα, ο αριθμός των δικαιούχων άμεσων ενισχύσεων ανέρχεται σήμερα σε περίπου 610.000 άτομα, ενώ αντίστοιχα, ο αριθμός των επαγγελματιών αγροτών ανέρχεται σε 200.000. Η πρόταση της Επιτροπής προβλέπει, ότι τα Κράτη μέλη θα ορίσουν το πραγματικό γεωργό, έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν χορηγείται στήριξη σε εκείνους, των οποίων η γεωργική δραστηριότητα αποτελεί ασήμαντο μέρος των συνολικών οικονομικών δραστηριοτήτων τους, ή σε εκείνους των οποίων η κύρια επιχειρηματική δραστηριότητα δεν είναι γεωργική, βάσει προϋποθέσεων, όπως το εισόδημα, οι εισροές εργασίας, το αντικείμενο επιχείρησης, εγγραφής σε Μητρώο Αγροτών και τα λοιπά. Στην περίπτωση που οι άμεσες ενισχύσεις στοχεύουν τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και μόνο, γεγονός, που όχι μόνο θα περιόριζε τον αριθμό των δικαιούχων, αλλά θα έπληττε κυρίως τους δικαιούχους των ορεινών και νησιωτικών περιοχών της χώρας μας, που επιβιώνουν σε αυτές τις περιοχές, με το εισόδημά τους από τη γεωργική δραστηριότητα να συμπληρώνει, αλλά να μην φτάνει στο 50% του εισοδήματός τους, ώστε να χαρακτηριστούν κατά κύριο επάγγελμα αγρότες.

- Χορηγούμενη-

Διαβασε και αυτο

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

- Χορηγούμενη -