fbpx
10 C
Alexandroupoli
Δευτέρα, 16 Δεκεμβρίου, 2019

Το Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης ταξίδεψε με τα μέλη και τους φίλους του στην Κωνσταντινούπολη και στη Χηλή

- Χορηγούμενη-

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η 3ήμερη εκδρομή του Ιστορικού Μουσείου Αλεξανδρούπολης στην Κωνσταντινούπολη και στη Χηλή από τις 11 ως τις 13 Οκτωβρίου.

Το πρωί της Παρασκευής αναχώρησαν από το Ιστορικό Μουσείο Αλεξ/πολης περίπου 60 μέλη και φίλοι του μουσείου για να επισκεφτούν τη Βασιλεύουσα. Μετά από ολιγόλεπτη στάση κοντά στη Ραιδεστό, συνέχισαν τη διαδρομή για την Κωνσταντινούπολη μέσω Μπουγιούκ Τσεκμετζέ, με τη περίφημη γέφυρα του Μιμάρ Σινάν. Η κωμόπολη Άθυρα της Ανατολικής Θράκης (τουρκικά Μπουγιούκ Τσεκμετζέ = Μεγάλο συρτάρι) βρίσκεται πάνω στη στενή λωρίδα ξηράς, ανάμεσα στη λίμνη Αθύρα και τον κόλπο Αθύρα, στα βόρεια παράλια της Προποντίδας, 38 χλμ δυτικά της Κωνσταντινούπολης. Η σημερινή γέφυρα, που υπάρχει εκεί, χτίστηκε στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, από τον αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν, επί σουλτάνου Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς, στην περίοδο 1520-1566.

- Χορηγούμενη-

Η πρώτη επίσκεψη ήταν στο Μουσείο Ραχμί Κοτς (Rahmi M. Koç Museum), το οποίο βρίσκεται δίπλα στον Κεράτιο κόλπο, και είναι ένα ιδιωτικό βιομηχανικό μουσείο αφιερωμένο στην ιστορία των μεταφορών, της βιομηχανίας και των επικοινωνιών. Ιδιοκτήτης του είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος της γειτονικής χώρας Ραχμί Κοτς. Ανάμεσα στα χιλιάδες αντικείμενα της συλλογής που είδαμε ήταν και η εκπληκτική συλλογή παλιών αυτοκίνητων, αεροπλάνα μιας άλλης εποχής και μαχητικά, ιππήλατα τραμ, ξύλινα σκαριά, πλοία και ένα υποβρύχιο.
Στη συνέχεια επισκέφθηκαν το ορθόδοξο κοιμητήριο του Σισλί (Şişli) που ιδρύθηκε το 1859 στη θέση ενός παλαιού νεκροταφείου και αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους μάρτυρες της ακμαίας, κοσμοπολίτικης και αρχοντικής αστικής τάξης του Ελληνισμού της Πόλης. Το απόγευμα πολλοί από τους ταξιδιώτες επισκέφθηκαν το Σισμανόγλειο Μέγαρο, το οποίο φιλοξενεί την έκθεση του γνωστού καλλιτέχνη Κωστή Γεωργίου.

Την επόμενη μέρα το πρωί αναχώρησαν για το Βόσπορο και περνώντας από την Πρώτη κρεμαστή Γέφυρα στην ασιατική πλευρά της Πόλης, επισκέφθηκαν το παλάτι Beylerbeyi, που είναι βασισμένο στα χαρακτηριστικά της Ευρωπαϊκής Αρχιτεκτονικής. Αποτελείται από παραθαλάσσια κιόσκια, αναρίθμητα δωμάτια και μια αίθουσα χαρεμιού. Συνολικά καταμετρούνται σε αυτό 6 μεγάλα σαλόνια και 24 δωμάτια. Το κάθε δωμάτιο όπως και πολλοί από τους εσωτερικούς χώρους διακοσμήθηκαν σε ρυθμό ροκοκό. Οι πολυέλαιοι που στολίζουν πολλά από τα σαλόνια του αποτελούνται από κρύσταλλα Βοημίας. Έπιπλα φτιαγμένα από ξύλο καρυδιάς, όρθια ρολόγια, κρυστάλλινοι καθρέπτες και πανάκριβα χαλιά, δίνουν την εντύπωση πως το παλάτι αυτό βγήκε μέσα από παραμύθι.

Ακολούθησε επίσκεψη στην Χηλή. Η Χηλή (τουρκικά: Şile) είναι μικρή πόλη στην ασιατική πλευρά, στη νότια ακτή της Μαύρης Θάλασσας, 70 χλμ. βορειανατολικά της Κωνσταντινούπολης. Μέχρι το 1922 υπήρχαν Έλληνες που ζούσαν εκεί, όμως αναγκάστηκαν να πάρουν τον δρόμο της προσφυγιάς προς την Ελλάδα μετά την Μικρασιατική καταστροφή και την υπογραφή της ελληνοτουρκικής σύμβασης για την ανταλλαγή των πληθυσμών. Στη Χηλή επισκέφθηκαν και τον περίφημο Φάρο, ο οποίος βρίσκεται 1 χλμ. βορειοανατολικά της πόλης και κατασκευάστηκε το 1859 από Γάλλους μηχανικούς.

Επόμενη στάση ήταν στην Χαλκηδόνα, σημερινό Καντίκιοϊ, η οποία ήταν αρχαία παραθαλάσσια πόλη της Βιθυνίας, στο Βόσπορο. Κτίστηκε το 675 π.Χ. ως αποικία των Μεγαρέων. Η Χαλκηδόνα σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο μεγάλα προάστια/δήμους εκτός του ιστορικού κέντρου της Κων/πολης και παραδοσιακά διαθέτει την δεύτερη μεγαλύτερη συγκέντρωση του Ελληνικού στοιχείου στην ευρύτερη περιοχή.

Την Κυριακή, η περιήγηση ξεκίνησε από τα Θεραπειά όπου επισκέφθηκαν την Αγία Παρασκευή Θεραπειών, η οποία κτίσθηκε το 1860. Τα Θεραπεία είναι παλιό ελληνικό χωριό που κατοικούνταν κυρίως από αστικές οικογένειες των Κων/πολιτών.

Στη συνέχεια αναχώρησαν για το Μπαλουκλί, όπου βρίσκονται το Αγίασμα Ζωοδόχου πηγής και οι τάφοι Πατριαρχών & Ευεργετών. Το όνομα Μπαλουκλί είναι τούρκικο και προέρχεται από τη λέξη μπαλούκ που σημαίνει ψάρι.

Σύμφωνα με την παράδοση όταν η Πόλη έπεσε στα χέρια των Τούρκων, η είδηση έφτασε στον ηγούμενο του μοναστηριού καθώς τηγάνιζε ψάρια. Ο ηγούμενος δεν μπορούσε να πιστέψει πως η Παναγιά επέτρεψε να πέσει η πόλη της στα χέρια των αλλοθρήσκων και είπε: «Μόνο αν αυτά τα μισοτηγανισμένα ψάρια ζωντανέψουν θα το πιστέψω». Αμέσως τα ψάρια πετάχτηκαν από το τηγάνι, έπεσαν στο νερό του αγιάσματος και κολυμπούσαν. Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με την παράδοση, επτά ψάρια, που φαίνονται σαν μισοτιγανισμένα, κολυμπούν στο αγίασμα της Παναγίας της Μπαλουκλιώτισσας ενώ στην αυλή βρίσκονται οι τάφοι των Οικουμενικών Πατριαρχών.

Περνώντας παράλληλα με τα Θεοδοσιανά τείχη, αντίκρισαν την μεσαία οδό, την χρυσή πύλη και το Γεντι Κουλέ (επταπύργιο), όπου τα χερσαία τείχη συναντούν τα θαλάσσια. Το Επταπύργιο της Κωνσταντινούπολης [τουρκικά Γεντί Κουλέ (Yedikule)] είναι ένα κάστρο ενσωματωμένο στα τείχη της Κωνσταντινούπολης. Το οχυρό κατασκευάστηκε από τον Μωάμεθ τον Πορθητή αμέσως μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης και αποτέλεσε στρατιωτικό θησαυροφυλάκιο, ενώ ένα μέρος του αποτελούσε πυριτιδαποθήκες. Στη συνέχεια μετατράπηκε σε φυλακή, ιδίως για σημαίνοντες κρατουμένους, αλλά και ως τόπος μυστικών εκτελέσεων. Το 1851 λειτούργησε σ΄ αυτό ζωολογικός κήπος, “κήπος των λεόντων”, αποτελώντας παράρτημα του “Τοπ Καπί” και τελικά το 1895 μετατράπηκε σε μουσείο.

Στη συνέχεια περιηγήθηκαν στην πλατεία Ιπποδρόμου όπου βρίσκεται ο Οβελίσκος του Μ. Θεοδοσίου και η Ελικωτή Στήλη των Δελφών. Τον οβελίσκο έστησε αρχικά ο Τούθμωθις Γ΄ (1479–1425 π.Χ.) νότια του έβδομου πυλώνα του μεγάλου ναού του Καρνάκ και επαναστήθηκε το 390 από τον αυτοκράτορα Θεοδόσιο Α΄ ως τιμητική στήλη εις ανάμνηση των πολεμικών κατορθωμάτων του.

Τελευταία στάση ήταν στο μουσείο Ισλαμικής τέχνης, το οποίο είναι ένα αρχοντικό, κτισμένο από δροσερά, σκοτεινά δωμάτια, που βρίσκονται γύρω από μια κεντρική αυλή. Το μουσείο περιέχει περισσότερα από 40.000 στοιχεία που χρονολογούνται μεταξύ του 7ου και 19ου αιώνα. Η εντυπωσιακή συλλογή χρησιμεύει ως ισλαμική γκαλερί τέχνης, με ωραία παραδείγματα καλλιγραφίας στην ισλαμική τέχνη, ισλαμικές ζωγραφιές, ισλαμική αφηρημένη τέχνη και σύγχρονη ισλαμική τέχνη. Υπάρχει επίσης ένα συναρπαστικό τμήμα εθνογραφίας που περιέχει πληροφορίες για την ανατολική ζωή.

Αργά το βράδυ της Κυριακής τα μέλη και οι φίλοι του μουσείου επέστρεψαν στην πόλη μας με τις καλύτερες εντυπώσεις από το ιδιαίτερο ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη, που οργάνωσε το Ιστορικό Μουσείο σε συνεργασία με το τουριστικό πρακτορείο «Λέων».

- Χορηγούμενη-

Διαβασε και αυτο

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

- Χορηγούμενη -