Ήταν 28 Μαρτίου του 2012 όταν η Ryanair, η αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους, είχε ανακοινώσει ότι εντάσσει στο πρόγραμμα των πτήσεών της τη γραμμή Φρανκφούρτη- Αλεξανδρούπολη, μια εξαιρετική είδηση εξαιτίας της δυναμικής που θα δινόταν στην περιοχή για τουριστική ανάπτυξη και εμπορικές σχέσεις. Το γεγονός εκείνο έγινε αποδεκτό με ευχαρίστηση ιδιαίτερα από τους ομογενείς της Β. Ελλάδας που θα μπορούσαν πλέον να επισκέπτονται την πατρίδα, σημαντικά πιο εύκολα και πιο οικονομικά. Δυστυχώς όμως τα πράγματα πήραν αιφνίδια άσχημη τροπή, αφού η εταιρία τελικώς ματαίωσε την εκτέλεση των δρομολογίων!
Η δυσάρεστη αυτή εξέλιξη πυροδότησε εκείνη την εποχή μια κόντρα ανάμεσα στην Ένωση ξενοδόχων Θράκης και τον τότε θεματικό αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού, με τον πρόεδρο της Ένωσης Κώστα Χατζηκωνσταντίνου να ζητά έως και την παραίτηση του τελευταίου, επειδή η Περιφέρεια δεν κατάφερε να στηρίξει και να κρατήσει μία δραστηριότητα με αναπτυξιακή προοπτική για την περιοχή της Θράκης και ιδιαίτερα της Αλεξανδρούπολης. Η ουσία ήταν πως τελικώς αθετήθηκαν οι συμφωνίες που υπήρχαν με την αεροπορική εταιρία, μια και οι τοπικοί φορείς υπαναχώρησαν στα ανταποδοτικά οφέλη (π.χ. δράσεις συνδιαφήμισης) που πάγια ζητάνε οι αεροπορικές χαμηλού κόστους σε τέτοιες περιπτώσεις.
Δέκα χρόνια μετά, ας δούμε εάν και κατά πόσο έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για μια νέα σοβαρή επαναπροσέγγιση με την Ryanair, πέρα από το να ρίχνουμε πυροτεχνήματα για απλές προθέσεις εξωστρέφειας του αεροδρομίου «Δημόκριτος». Νέο δεδομένο ότι η Αλεξανδρούπολη έχει αποκτήσει μια διεθνή αναγνώριση ως ένας ιδιαίτερα σημαντικός ενεργειακός κόμβος, ένα εν δυνάμει σύγχρονο επιχειρηματικό κέντρο, το οποίο παράλληλα διατηρεί σε ικανοποιητικά επίπεδα το τουριστικό του προϊόν, ιδιαίτερα σε θέματα γαστρονομίας και ξενοδοχειακής υποδομής, καθώς και την εύκολη προσέγγιση με το νησί της Σαμοθράκης.
Επί πλέον ως περιοχή έχουμε την δυνατότητα να πρωταγωνιστήσουμε τα επόμενα χρόνια στην ανάπτυξη του silver economy, με σκοπό την προσέλκυση εύπορων αλλοδαπών συνταξιούχων για μακρά διαμονή ή μόνιμη εγκατάσταση. Από την άλλη το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα από πλευράς διοίκησης της Ryanair, η οποία επανατοποθετεί σε νέα βάση τα επιχειρηματικά της σχέδια σε ότι έχει σχέση με την χώρας μας. Ήδη ο Διευθύνοντας Σύμβουλος της εταιρείας, Έντι Γουίλσον, πραγματοποίησε προ ημερών συνάντηση με τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια ενώ παράλληλα επισκέφθηκε τα Χανιά και συναντήθηκε με τοπικούς φορείς. Όπως υπογράμμισε ο κ. Γουίλσον, σε δημόσιες δηλώσεις του, το υπουργείο Τουρισμού πρόκειται τις επόμενες ημέρες να ανακοινώσει κάποιο σχέδιο για την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού/πτήσεων.
Σημειώνεται ότι η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε, πριν από μερικό διάστημα, την αναστολή της χειμερινής βάσης που διατηρούσε στο αεροδρόμιο της Αθήνας, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις.”Χρειαζόμαστε σταθερότητα και μακροχρόνια δέσμευση για ελκυστικότερες χρεώσεις”, τόνισε ο κ. Γουίλσον, σημειώνοντας ότι “για εμάς, η Ελλάδα παραμένει ένα μεγάλο “κενό”. Θα παραλάβουμε του χρόνου 50 αεροπλάνα και το 2024 ακόμα 50. Έχουμε τη χωρητικότητα, θέλουμε να επενδύσουμε, μπορούμε να διπλασιάσουμε την επιβατική κίνησης προς την Ελλάδα στα 10 εκατ., αναπτύσσοντας και άλλους προορισμούς, όπως ο Βόλος και τα Ιωάννινα”. “Στο Μπέργκαμο της Ιταλίας, το οποίο αυτή τη στιγμή είναι η 3η μεγαλύτερη βάση της Ryanair, προχωρήσαμε σε μια μακροχρόνια συμφωνία έως το 2028 – 29. Γιατί να μην γίνει αυτό και σε διάφορα αεροδρόμια της Ελλάδας;”, αναρωτήθηκε ο κ. Γουίλσον, τονίζοντας ότι η Αθήνα και άλλοι ελληνικοί προορισμοί έχουν μεγάλες δυνατότητες και τη χειμερινή περίοδο, ωστόσο τα μη ανταγωνιστικά τέλη αποτελούν ανάχωμα.
Συμπερασματικά είναι κατάλληλες οι συνθήκες για μια άμεση προσέγγιση από τους τοπικούς φορείς με την διοίκηση της εταιρείας, έτσι ώστε με ένα οργανωμένο προτεινόμενο σχέδιο και με την στήριξη της Κυβέρνησης, το αεροδρόμιο «Δημόκριτος» να αποτελέσει έναν από τους προορισμούς της εταιρίας, παρέχοντας ανταγωνιστικά τέλη αλλά και όλες τις αναγκαίες προϋποθέσεις, τις οποίες κατά το παρελθόν αμελήσαμε ως περιοχή να παρέχουμε.
Με σκοπό την διερεύνηση και την επίτευξη αυτού του σκοπού, θα επιδιώξουμε το επόμενο χρονικό διάστημα συναντήσεις τόσο με τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Έβρου κ. Χριστόδουλο Τοψίδη, όσο και με τον αερολιμενάρχη του Αεροδρομίου της Αλεξανδρούπολης τον Ζαντανίδη τον Στέλιο.
Α.Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Ανεξάρτητος Δημοτικός Σύμβουλος
Β.Ευάγγελος Μυτιληνός
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «ΑΔΕΣΜΕΥΤΗ ΝΕΑ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»