Α. Δημοσχάκης: Τα ανείσπραχτα πρόστιμα διαιωνίζουν το πρόβλημα με τις επικίνδυνες διελεύσεις ξένων φορτηγών από τους οικισμούς Αν. Μακεδονίας και Θράκης

Γραπτή Ερώτηση προς τους Υπουργούς Μεταφορών, Εσωτερικών και Οικονομικών κατέθεσαν ο Βουλευτής Έβρου κι Επίτιμος Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ, Αναστάσιος Δημοσχάκης, μαζί με το Βουλευτή Δράμας Δ. Κυριαζίδη και το Βουλευτή Καβάλας Ν. Παναγιωτόπουλο για το πρόβλημα των επικίνδυνων διελεύσεων ξένων φορτηγών από οικισμούς της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας και Θράκης.

Η παντελής απουσία προβλέψεων για την άμεση, έγκαιρη και προσήκουσα είσπραξη των επιβαλλομένων στα ξένα οχήματα προστίμων, τα οποία βεβαιώνονται στο πλαίσιο των κατασταλτικών ελέγχων, οδηγεί μοιραίως στην καταστρατήγηση των απαγορεύσεων και κατά τούτο στην διαιώνιση του φαινομένου.

Επίσης, η μη συμμόρφωση των οδηγών των ξένων φορτηγών προς τις επιβαλλόμενες οικονομικές κυρώσεις οδηγεί κατ’ αποτέλεσμα στην άνιση μεταχείριση των ημεδαπών ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων.

Για αυτούς τους λόγους, επιβάλλεται η άμεση ανάληψη σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας ούτως ώστε η είσπραξη των προστίμων να ενεργείται με ομοιόμορφο τρόπο για όλους τους οδηγούς, αδιακρίτως καταγωγής του οχήματος.

Οι Βουλευτές ρωτάνε τους Υπουργούς πόσοι έλεγχοι διενεργήθηκαν κατά το 2018 και πόσα πρόστιμα επιβλήθηκαν στην περιοχή της ΑΜΘ από την Ελληνική Αστυνομία και τα κλιμάκια των Υπουργείων.

Επίσης αν εισπράχτηκαν τα πρόστιμα και μέσω ποιου μηχανισμού, καθώς κι αν θα βελτιώσουν τα συναρμόδια Υπουργεία το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, ώστε να εισπράττονται άμεσα τα πρόστιμα που επιβάλλονται στα ξένα φορτηγά.

Αναλυτικά η Ερώτηση

«Το πρόβλημα των επικινδύνων διελεύσεων ξένων φορτηγών από οικισμούς της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αν και σε επίπεδο νομοθετικών παρεμβάσεων φαίνεται λελυμένο, δυστυχώς, ως καταγγέλλεται από κατοίκους των περιοχών αυτών, εξακολουθεί να υφίσταται στην ίδια συχνότητα και ένταση ελλείψει επαρκούς και αποτελεσματικού κυρωτικού κανονιστικού πλαισίου.

Η παντελής απουσία προβλέψεων για την άμεση, έγκαιρη και προσήκουσα είσπραξη των επιβαλλομένων στα αλλοδαπά οχήματα προστίμων, τα οποία βεβαιώνονται στο πλαίσιο των κατασταλτικών ελέγχων, οδηγεί μοιραίως στην καταστρατήγηση των απαγορεύσεων και κατά τούτο στην διαιώνιση του φαινομένου.

Κι όχι μόνον τούτο, αλλά, ως καταγγέλλεται, η μη συμμόρφωση των οδηγών των ξένων φορτηγών προς τις επιβαλλόμενες οικονομικές κυρώσεις οδηγεί κατ’ αποτέλεσμα στην άνιση μεταχείριση των ημεδαπών ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων καθώς για τους τελευταίους η αναγκαστική είσπραξη των προστίμων ενεργείται υποχρεωτικά λόγω της χωρικής αρμοδιότητας των κρατικών εισπρακτικών μηχανισμών.

Το γεγονός αυτό θέτει σοβαρά νομικά και δικαιοπολιτικά ζητήματα (παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης, εμπέδωση αισθήματος αδικίας, αναποτελεσματικότητα κατασταλτικού μηχανισμού, διατήρηση της παραβατικότητας), ενώ ίσως να εγείρονται και θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς, συνεπεία των προστίμων, αυξάνεται το εντός Ελλάδος κόστος του μεταφορικού έργου για τους ημεδαπούς ιδιοκτήτες οχημάτων, την στιγμή που για τα αλλοδαπά οχήματα, ό,τι πρόστιμο και να επιβληθεί, ποτέ δεν εισπράττεται.

Στο πλαίσιο όλης αυτής της νοσηρής κατάστασης, δεν διενεργούνται συστηματικοί έλεγχοι ως μου έχει μεταφερθεί, αλλά και όσοι εν τέλει διενεργούνται, δεν καταλήγουν σε πρακτικό αποτέλεσμα λόγω αδυναμίας του κράτους εν τέλει να εισπράξει τα επιβαλλόμενα πρόστιμα.

Για όλους αυτούς τους λόγους, επιβάλλεται η άμεση ανάληψη σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας ούτως ώστε η είσπραξη των προστίμων να ενεργείται με ομοιόμορφο τρόπο για όλους τους οδηγούς, αδιακρίτως καταγωγής του οχήματος, και κυρίως να διασφαλίζεται η είσπραξη των προστίμων που επιβάλλονται στα αλλοδαπά φορτηγά πριν αυτά αναχωρήσουν από το ελληνικό τελωνειακό έδαφος.

Εν όψει των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Πόσοι έλεγχοι ενεργήθηκαν κατά το 2018 στην περιοχή της ΑΜΘ από την Ελληνική Αστυνομία και τα αρμόδια κλιμάκια των Υπουργείων σας σε αλλοδαπά και ημεδαπά φορτηγά οχήματα σε ό,τι αφορά παράνομες διελεύσεις από το παράπλευρο δίκτυο; Πόσα πρόστιμα επιβλήθηκαν και σε τι ύψος ανέρχονται αυτά;

2. Τα κατά τα ανωτέρω πρόστιμα σε ό,τι αφορά τα ξένα φορτηγά εισπράχθηκαν; Και εάν ναι, μέσω ποιου μηχανισμού; Εάν όχι, με ποιο τρόπο θα προβεί η Πολιτεία στην αναγκαστική είσπραξή τους;

3. Τι προτίθενται να πράξουν τα συναρμόδια Υπουργεία για την βελτίωση του υφισταμένου θεσμικού πλαισίου ούτως ώστε να καταστεί εφικτή η άμεση είσπραξη των εν θέματι προστίμων που επιβάλλονται στα ξένα φορτηγά; Εξετάζεται το ενδεχόμενο να επιβληθεί το μέτρο της απαγόρευσης εξόδου των τελευταίων από το ελληνικό τελωνειακό έδαφος σε περίπτωση μη προηγούμενης καταβολής των προστίμων;».