Τρίτη, 21 Οκτωβρίου, 2025
15.9 C
Alexandroupoli
ΑρχικήΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΥποχρεωτική αποδοχή Άμεσων πληρωμών μέσω IRIS

Υποχρεωτική αποδοχή Άμεσων πληρωμών μέσω IRIS

Το παρόν Ενημερωτικό επιχειρεί να αποσαφηνίσει, στο μέτρο του δυνατού, το προβληματικό πλαίσιο της υποχρεωτικής αποδοχής και για τα Νομικά πρόσωπα/ΝΠ άμεσων πληρωμών μέσω του συστήματος IRIS, καθώς είναι γεγονός πως η πληθώρα παρατηρούμενων εκκρεμοτήτων έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση σε χιλιάδες συναδέλφους.

Με στόχο την πληρέστερη και εγκυρότερη πληροφόρησή σας επί του θέματος και με βάσει τα υπάρχοντα μέχρι στιγμής δεδομένα, παρατίθενται τα εξής:

  • Θέσπιση υποχρέωσης: Άρθρο 219, νόμος 5193/11-4-2025:  «Τα Νομικά πρόσωπα που είναι δικαιούχοι πληρωμής, στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με πληρωτές οι οποίοι ενεργούν για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα, δέχονται υποχρεωτικά πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής». Διευκρινίζεται πως υπόχρεα συμμόρφωσης είναι τόσο τα φυσικά όσο και τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e – shops).
  • Καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης για Νομικά πρόσωπα: Η καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης είναι αυτή της Παρασκευής, 31/10 του τρέχοντος (παρ. 4, άρθρο 245, ν. 5193/2025) και όχι η 1η/11/2025, όπως εσφαλμένα έχει δημοσιευθεί σε διάφορα ΜΜΕ.
  • Καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης για Ατομικές επιχειρήσεις/Ελ. Επαγγελματίες: Η προθεσμία για την αρχική φάση διασύνδεσης με το σύστημα IRIS ήταν μέχρι 2/9/2024, αλλά η γενική υποχρέωση σύνδεσης όλων των επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων και των Ατομικών, εκκινεί πλέον στις 31/10/2025. Η διαδικασία ενεργοποίησης της υπηρεσίας IRIS για επαγγελματική χρήση πραγματοποιείται μέσω του internet – banking της συνεργαζόμενης τράπεζας, καθώς με την ολοκλήρωση της εγγραφής στην υπηρεσία θα παράγεται ο μοναδικός κωδικός QR της επιχείρησης, που θα διαμοιράζεται στους πελάτες για να τον σαρώνουν/σκανάρουν και να ολοκληρώνουν τις πληρωμές τους_Ο ΙΒΑΝ που θα επιλέξουν οι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι κατά την εγγραφή τους πρέπει να έχει δηλωθεί στο Μητρώο Επαγγελματικών Λογαριασμών της ΑΑΔΕ (myaade.gov.gr, μέσω της διαδρομής: Εφαρμογές > Φορολογικές Υπηρεσίες > Επαγγελματικός Λογαριασμός).
  • Πρόστιμα/Κυρώσεις: Η μη συμμόρφωση με την υποχρέωση θα επισύρει από 1/11/2025 και μετά το πρόστιμο των 1.500€ (άρθρο 5, ΚΥΑ 119899/2023) και όχι εκείνα των 10.000€ (απλογραφικά βιβλία) και 20.000€ (διπλογραφικά βιβλία) που εσφαλμένως αναπαράγεται στα ΜΜΕ, καθώς τα εν λόγω υπέρογκα ποσά  αφορούν στη μη διασύνδεση του συστήματος IRIS είτε με τα POS είτε με Πάροχο υπηρεσιών ηλεκτρονικής τιμολόγησης/διασύνδεση ΔΙΑ.Σ. (άρθρο 63, ν. 5104/2024).
  • Μέχρι και σήμερα η ΑΑΔΕ δεν έχει δημοσιεύσει την απαιτούμενη Απόφαση (παρ. 17, άρθρο 83, ν. 5104/2024) που θα υποχρεώνει τα Νομικά πρόσωπα στην αποδοχή – μέσω των 2 προαναφερθέντων τρόπων – άμεσων πληρωμών/IRIS. Συνεπώς και εξαιτίας πολυπλοκότητας του εγχειρήματος και πιθανών τεχνικών κωλυμάτων δεν έχουν δοθεί ακόμη κατευθυντήριες στις επιχειρήσεις, μέσω ενός σαφούς χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του μέτρου.
  • Παρά τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης, είναι πολύ πιθανό οι τράπεζες να μην έχουν μέχρι σήμερα ενεργοποιήσει πλήρως τη δυνατότητα ενσωμάτωσης του IRIS σε λογαριασμούς Νομικών προσώπων, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει ο κίνδυνος επιβολής προστίμων από 1/11 για καθυστερήσεις που οφείλονται σε τεχνικής φύσεως προβλήματα διασύνδεσης και συμβατότητας των συστημάτων, γεγονός για το οποίο δεν ευθύνονται όμως οι επιχειρήσεις.
  • Από τη στιγμή που η διαδικασία ολοκλήρωσης της αποδοχής  – μέσω IRIS – πληρωμών είναι μία σύνθετη διαδικασία που δεν περιορίζεται στην απλή ενεργοποίηση μιας επιλογής στο internet – banking των επιχειρήσεων, καλείστε το συντομότερο δυνατόν να επικοινωνήσετε με τη συνεργαζόμενη τράπεζά σας, προκειμένου να σας καθοδηγήσει αρμοδίως. Είναι πολύ πιθανό η διευθέτηση της υποχρέωσης να απαιτεί μία σειρά αναγκαίων ενεργειών, όπως: αναβάθμιση των υφιστάμενων POS, ενεργοποίηση QR codes, διασύνδεση e – shop με ERP, ενώ η σε κάθε περίπτωση προβλεπόμενη δοκιμαστική περίοδος λειτουργίας αλλά και  η εξοικείωση του απασχολούμενου προσωπικού με τις νέες μεθόδους πραγματοποίησης πωλήσεων/αποδοχής πληρωμών αποτελούν σημαντικές παραμέτρους που δεν πρέπει να αγνοηθούν.

Η ΕΣΕΕ έχοντας πλήρη επίγνωση των πραγματικών διαστάσεων του προβλήματος, έχει ήδη αναλάβει πρωτοβουλίες επίλυσης των παρατηρούμενων εκκρεμοτήτων, διενεργώντας επαφές με το σύνολο των αρμόδιων επί του θέματος φορέων. Περαιτέρω, επίκειται ακόμη στενότερη συνεργασία και νέος κύκλος επαφών τόσο με εκπροσώπους της φορολογικής διοίκησης όσο και των τραπεζικών ιδρυμάτων για την ολοκληρωτική διευθέτηση του ζητήματος και την εκπόνηση ενός τελικού και πλήρως κατατοπιστικού για τις επιχειρήσεις χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του μέτρου.

Για οποιαδήποτε νεότερη εξέλιξη επί του θέματος θα λάβετε άμεση και έγκυρη ενημέρωση.

Ακολουθήστε το evros24.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από τον Έβρο, την Θράκη και την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο evros24

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ evros24.gr

Δημοφιλέστερα

ΔΕΥΑ Αλεξανδρούπολης: Διακοπή υδροδότησης επί των οδών Κοραή, Λ. Δημοκρατίας, 28ης Οκτωβρίου και Βιζβύζη

Η Δ. Ε. Υ. Α. Αλεξανδρούπολης ενημερώνει τους δημότες του Δήμου Αλεξανδρούπολης ότιτην Δευτέρα...

Θετική εξέλιξη για το διατηρητέο κτήριο των ΕΛΤΑ στην Αλεξανδρούπολη: Ο Δήμος προχωρά σε ενέργειες διεκδίκησης

Μια σημαντική εξέλιξη σημειώθηκε στο θέμα της αξιοποίησης του ιστορικού διατηρητέου κτηρίου των ΕΛΤΑ...

Απίστευτη ταλαιπωρία εκδρομέων από Αλεξανδρούπολη στα σύνορα με την Αλβανία – Επιβάτιδα με «διπλή ταυτότητα» προκάλεσε καθυστέρηση

Απίστευτη ταλαιπωρία έζησαν εκδρομείς από την Αλεξανδρούπολη που ταξίδευαν με τουριστικό λεωφορείο προς την...

Εορτασμός της «Ημέρας της Ελληνικής Αστυνομίας» και του Αγίου Αρτεμίου, στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

Πραγματοποιήθηκαν και φέτος στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, εορταστικές εκδηλώσεις για τον εορτασμό...

Παρόμοια