fbpx
18.9 C
Alexandroupoli
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Τελευταία θέση για την Ελλάδα στη χρήση ποδηλάτου

- Χορηγούμενη-

Πολλοί ευρωπαίοι πολίτες έχουν ποδήλατο στο σπίτι τους. Αλλά όπως φαίνεται εκεί μένει. Μόλις το 8% από αυτούς το χρησιμοποιούν στις καθημερινές τους μετακινήσεις, σύμφωνα με το ευρωβαρόμετρο.

Όσοι από έμας έχουν μεγαλώσει σε μικρές πόλεις, είχαμε την χαρά να χρησιμοποιούμε ποδήλατο σχεδόν καθημερίνα. Σίγουρα ήταν ένα παιχνίδι για εμάς όμως αυτό θα μπορούσε μεγαλώνοντας να γίνει και ένα μεταφορικό μέσο.

Θυμάμαι ακόμη την μητέρα μου να μου λέει πως έπρεπε να ξεκινήσει από νωρίς το πρωί με το ποδήλατο για να πάει στο λύκειο της που ήταν στο κέντρο της πόλης ένω αυτή έμενε στα προάστια. Τότε στην δεκαέτια του 50’ και του 60’, ακόμη και νωρίτερα έπρεπε μάλιστα να έχεις άδεια κυκλοφορίας και το ποδήλατο σου να έχει πινακίδες κυκλοφορίας. Ήταν ένα από τα κύρια μεταφορικά μέσα σε αρκετές πόλεις.

Όμως όπως όλα δείχνουν τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα τα ποδήλατα πλέον είναι μόνο για εκδρομές και βόλτες και όχι για να πηγαίνει κάποιος στην δουλειά του.
Πολλοί λένε πως τόσο η Αθήνα όσο και η Λευκωσία είναι κίνδυνος θάνατος για τους ποδηλάτες. Γι’αυτό και φοβούνται να χρησιμοποιήσουν τα ποδήλατα στις καθημερινές τους μετακινήσεις.

Και είναι αλήθεια. Δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, ή αν υπάρχουν είναι περιορισμένοι, για παράδειγμα στη Λευκωσία είναι μόνο κατά μήκος του ποταμού Πεδιαίου ενώ στη Λεμεσό στον παραλιακό, και φυσικά οι οδηγοί αρκετές φορές δεν έχουν την κατάλληλη παιδεία να αντιμετωπίσουν τους ποδηλάτες ως ανθρώπους παρά ως αντικείμενα.

Συχνά κορνάρουν στους ποδηλάτες και πολλές φορές τους προσπερνούν με ηλιγγιώδη ταχύτητα με αποτέλεσμα οι ποδηλάτες να διατρέχουν άμεσο κίνδυνο.
Κύπρος, Μάλτα, Ρουμανία, Ελλάδα και Πορτογαλία είναι το TOP 5, από το…τέλος, στις χώρες που χρησιμοποιούν το ποδήλατο στην καθημερινότητα τους.

Η χρήση ποδηλάτου είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και της Σκανδιναβίας.

Στην κορυφή της λίστας με τις πόλεις που χρησιμοποιούν το ποδήλατο στην καθημερινότητα τους είναι η Κοπενγχάγη, το Άμστερνταμ, το Βερολίνο, η Λιουμπλιάνα και το Ελσίνκι.

Ποδηλατικές οργανώσεις αναφέρουν ότι σε βαλκανικές χώρες η χρήση ποδηλάτου θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως… extreme sport! Οι ποδηλάτες είναι σε άμεσο κίνδυνο αν βγουν στους δρόμους. Εκτός από την ακαταλληλότητα τον δρόμο, έχουν να αντιμετωπίσουν την μη ύπαρξη ποδηλατοδρόμων και φυσικά τους ασυνείδητους οδηγούς.

Αντιθέτως στην Ολλανδία το να κάνεις ποδήλατο είναι απόλαυση. Η χώρα διαθέτει αρκετά χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων. Τοσυνολικό μήκος των ποδηλατοδρόμων σε όλη τη χώρα είναι 15.000 χιλιόμετρα και σχεδιάζει μέχρι το 2025 να αποκτήσει ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων που θα φτάνει τα 675 νέα χιλιόμετρα.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Κατασκευαστών Ποδηλάτων, θεωρεί πως η δημιουργία κατάλληλων ποδηλατοδρόμων θα δώσει ώθηση στην χρήση ποδηλάτων και αυτό με την συνέχεια θα βοηθήσει στην μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στα μεγάλα αστικά κέντρα και φυσικά στην μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Τα πλεονεκτήματα του ποδηλάτου είναι πολλά και διαφορετικά:

Η τακτική χρήση του ποδηλάτου βελτιώνει την υγεία και αυξάνει το προσδόκιμο της ζωής – είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο. Το ποδήλατο δεν χρειάζεται καύσιμα, καίει μόνο το λίπος μας -είναι προφανές. Οι πολίτες που χρησιμοποιούν ποδήλατο εξοικονομούν χώρο στις πόλεις, δεν προκαλούν θόρυβο και δεν ρυπαίνουν με καύσιμα όταν μετακινούνται (δεν χρειάζεται να το εξηγήσουμε). Το ποδήλατο αποτελεί έναν θαυμάσιο άξονα οικονομικής ανάπτυξης καθώς, από τη μια η χρήση του δεν απαιτεί ακριβές υποδομές (σε σχέση με αυτές του αυτοκινήτου ή των άλλων μέσων μεταφοράς) και από την άλλη δικαιολογεί έξυπνες και αποδοτικές επενδύσεις, π.χ. ποδηλατικός τουρισμός, ενοικιάσεις ποδηλάτων, πώληση αξεσουάρ, σέρβις, υποδομές. Η χρήση του στην πόλη δεν είναι όσο επικίνδυνη φαίνεται. Εξαίρεση ορισμένες πόλεις που δεν έχουν ακόμη τις κατάλληλες υποδομές για να υποδεχτούν τους ποδηλάτες στους δρόμους τους.

Η μετακίνηση λοιπόν με ποδήλατο στην πόλη είναι η πιο λογική επιλογή πέον. Αυτή την άποψη θα πρέπει να την έχουμε όλοι στο μυαλό μας και όσο πιο πολλοί βγούμε καθημερινά στους δρόμους με ποδήλατο, τόσο πιο ασφαλής θα είναι οι δρόμοι και τόσο πιο καθαρή θα είναι η ατμόσφαιρα που ζούμε καθημερινά.

Μήπως ήρθε η ώρα να το σκεφτείς και συ; Να πάρεις το ποδήλατο στα χέρια και στα…πόδια σου; Όταν ειδικά πρόκειται για μετακινήσεις σε ακτίνα λίγων χιλιομέτρων, πάρε το ποδήλατο..
Πως αντιμετωπίζονται οι ποδηλάτες στην πόλη σας;

Πόσο φιλική είναι η πόλη σας στους ποδηλάτες; Είναι ασφαλής; Υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές;

- Χορηγούμενη-

Ακολουθήστε μας και στο Instagram

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ evros24.gr

Διαβασε και αυτο