Το δελτίο τύπου της Σχολικής Εφορείας του μειονοτικού Γυμνασίου Λυκείου Ξάνθης αποδεικνύει ότι τα μέλη της αγνοούν ή σκοπίμως παρερμηνεύουν τη νομοθεσία, προκειμένου να παραμείνουν – παρανόμως και άνευ ουδενός λόγου – εντός της σχολικής μονάδας. Η παραμονή στο σχολείο αποτελεί μονομανία και αυτοσκοπό τους: όντας πλήρως αποκομμένοι από την εκπαιδευτική δραστηριότητα και την ακαδημαϊκή πορεία των μαθητών, δεν έχουν καμία αναφορά στο δελτίο τύπου για το εκπαιδευτικό έργο που επιτελείται μέσα στο σχολείο.
Κυρίως λησμονούν ότι η ίδρυση του Μειονοτικού Γυμνασίου – Λυκείου Ξάνθης ήταν μια συνειδητή ανιδιοτελής επιλογή της Ελλάδας και όχι προϊόν υποχρέωσης. Η Συνθήκη της Λωζάνης αφορά και αναφέρει μόνο τη δημοτική εκπαίδευση και δεν προβλέπει τη λειτουργία Μειονοτικού Γυμνασίου – Λυκείου. Αυτό ήταν ξεκάθαρη απόφαση της χώρας μας, η οποία στηρίζει οικονομικά το σχολείο ως οφείλει. Δεν είναι με κανένα τρόπο αντικείμενο αμοιβαιότητας. Εξ άλλου και σε παλαιότερη ανακοίνωσή της (03.02.2025), η Σχολική Εφορεία υποστηρίζει ότι δεν είναι αρμόδια να απαντήσει για την ««αμοιβαιότητα» και τη σύγκριση με τα μειονοτικά σχολεία της Κωνσταντινούπολης». Οι συγκρίσεις είναι εύκολες για κάθε ειλικρινή και αμερόληπτο παρατηρητή.
Η Πολιτεία έχει παραχωρήσει εντελώς δωρεάν το κεντρικό διδακτήριο στο οποίο στεγάζεται το σχολείο και για το οποίο η Σχολική Εφορεία δεν έχει καταβάλει ποτέ κανένα μίσθωμα. Ομοίως, όπως είναι γνωστό σε όλους, η Σχολική Εφορεία ενσυνείδητα δεν έπραξε τίποτα για την συντήρηση του ιστορικού κτιρίου αφήνοντας τα προβλήματα να συσσωρεύονται και να μεγαλώνουν ενώ συγχρόνως εργαλειοποιούσε την κατάσταση την οποία η ίδια κατασκεύασε αδιαφορώντας πλήρως για τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου. Είναι προφανές ποιες είναι οι πραγματικές προτεραιότητες της Σχολικής Εφορείας.
Όταν παραχωρήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού η χρήση του διδακτηρίου δια της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ΑΜΘ, με απόφαση της Περιφέρειας ΑΜΘ, η Πολιτεία φρόντισε αμέσως και μέσα σε ελάχιστο χρόνο (εν μέσω θερινών διακοπών) να προχωρήσει με αποκλειστική της δαπάνη σε εκτεταμένες εργασίες συντήρησης και ευπρεπισμού ώστε με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς οι μαθητές και οι μαθήτριες του Μειονοτικού Γυμνασίου – Λυκείου Ξάνθης να φιλοξενούνται σε ένα πλήρως ανανεωμένο διδακτήριο.
Το ίδιο είχε πράξει η Ελληνική Πολιτεία και στην περίπτωση της επέκτασης των εγκαταστάσεων του Μειονοτικού Γυμνασίου Λυκείου σε παρακείμενο βακουφικό κτίριο (για το οποίο η Σχολική Εφορεία παρά τη ρητή της υποχρέωση δεν είναι συνεπής ως προς την καταβολή των μισθωμάτων στην ΔΕΜΠ Ξάνθης).
Με έργα και χρήματα της Ελληνικής Πολιτείας αυξήθηκαν οι διαθέσιμες αίθουσες διδασκαλίας και καταργήθηκε η χρήση των υπογείων και ημιυπογείων αιθουσών, παρά τις αντίθετες προσπάθειες της Σχολικής Εφορείας.
Ωστόσο, η επί χρόνια ετήσια επιχορήγηση από την Ελληνική Πολιτεία με ποσά που κυμαίνονται ακόμα και στις είκοσι χιλιάδες ευρώ ετησίως, με τακτική επιχορήγηση τέσσερις φορές το χρόνο και έκτακτη όποτε απαιτηθεί, για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών του Μειονοτικού Γυμνασίου Λυκείου Ξάνθης, σταθερά αποσιωπάται από την Σχολική Εφορεία.
Και φυσικά η Σχολική Εφορεία αποσιωπά πάντοτε το άρθρο 17 του ν.4563/2018 (Α’ 169) με το οποίο μεταβλήθηκε ο χαρακτήρας του μειονοτικού Γυμνασίου – Λυκείου και έπαυσε να έχει το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς. Ειδικότερα δεν υφίσταται πλέον «ιδιοκτήτης» ή «ιδρυτής» του για να έχει δικαίωμα στέγασης εντός του σχολείου. Όποιος επιθυμεί μπορεί να ανατρέξει στα πρακτικά της Βουλής ή να κάνει μια αναζήτηση στο Διαδίκτυο και θα βρει πολύ εύκολα ποιοι πρωταγωνίστησαν για να ψηφιστεί το συγκεκριμένο άρθρο καθώς και τις ευχαριστίες τους προς την ελληνική κυβέρνηση για την νομοθέτησή του. Και είναι όλοι μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας.
Η Σχολική Εφορεία έχει τις αρμοδιότητες που προβλέπει ο νόμος. Συγκεκριμένα, στην Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΦΕΚ Β’ 776) με αριθμό 62092/10-06-2002, όπου απαριθμούνται τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες της Σχολικής Εφορείας των Μειονοτικών Σχολείων της Θράκης, γίνεται σαφές ότι οι αρμοδιότητες της Σχολικής Εφορείας περιορίζονται αποκλειστικά σε ζητήματα οικονομικής διαχείρισης λειτουργικών αναγκών της σχολικής μονάδας.
Περαιτέρω, σύμφωνα με το με αριθμ. πρωτ. 143074/ΓΔ4/17-11-2022 έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του ΥΠΑΙΘΑ «κανένα άτομο πλην των εκπαιδευτικών και των μαθητών δεν μπορεί να παραμείνει εντός του σχολικού χώρου κατά τη διάρκεια λειτουργίας της σχολικής μονάδας».
Η Σχολική Εφορεία του Μειονοτικού Γυμνασίου Λυκείου Ξάνθης προσπαθεί να φέρεται σαν «ιδιοκτήτης» του σχολείου χρησιμοποιώντας το κτίριο που παραχωρεί δωρεάν η Ελληνική Πολιτεία για να στεγάζεται το σχολείο και τα χρήματα που δίνει η Ελληνική Πολιτεία για την συντήρηση του κτιρίου και τη λειτουργία του σχολείου.
Αντιλαμβανόμαστε ότι η πραγματικότητα του ανανεωμένου εκπαιδευτηρίου και τα χαμόγελα μαθητών και εκπαιδευτικών κατά την επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη ήταν μια έκπληξη για πολλούς που δεν πίστευαν ή δεν ήθελαν να πιστέψουν ότι η Πολιτεία υλοποιεί τις δεσμεύσεις της. Καλούμε όλους, με σεβασμό στο νόμο και συναίσθηση της ευθύνης μας έναντι μαθητών και εκπαιδευτικών να στηρίξουμε από κοινού αυτό το νέο ξεκίνημα με σεβασμό στη νομιμότητα και αγάπη για τη νέα γενιά.
Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔIEYΘΥΝΤΡΙΑ
ΜΑΡΙΓΟΥΛΑ ΚΟΣΜΙΔΟΥ