«Αυτοί που, φέτος, δεν πρέπει να γκρινιάζουν, είναι όσοι έχουν καταλύματα». Με τη φράση αυτή, που μάλλον τα λέει…όλα, άνθρωποι του τουρισμού προσπαθούν να δώσουν την εικόνα της φετινής τουριστικής εικόνας, που για την πλειονότητα των περισσότερων προορισμών της χώρας, δεν είναι τόσο… ρόδινα, όπως τις προηγούμενες χρονιές.
Σε αυτό που όλοι συμφωνούν είναι πως η τουριστική κίνηση δεν έχει καταφέρει – τουλάχιστον μέχρι στιγμής – να… δικαιολογήσει τις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί. Η γενικότερη διεθνής οικονομική αβεβαιότητα και ο πληθωρισμός έχουν επηρεάσει αρνητικά την αγοραστική διάθεση ακόμη και των τουριστών με υψηλότερο εισόδημα.
Φέτος, όπως λένε άνθρωποι του χώρου, οι επισκέπτες είναι περισσότερο φειδωλοί στις δαπάνες τους, αποφεύγουν να γευματίσουν, ή να δειπνήσουν, ακόμη και να πιουν ένα ποτό. Την ίδια ώρα οι τουρίστες αναζητούν, με ιδιαίτερη ζέση καταλύματα all – inclusive, για να ξέρουν, την ακριβή ημερήσια δαπάνη τους, ή καταναλώνουν ποσότητες πρωινού – αν συμπεριλαμβάνεται, μόνον αυτό, στην τιμή της διανυκτέρευσης – σαν να…μην υπάρχει αύριο, όπως έλεγε προ ημερών ξενοδόχος. Ο λόγος; Για να μη χρειαστεί να φάνε ο,τιδήποτε το μεσημέρι.
«Ακόμη και αν η τιμή του δωματίου, δεν είναι ιδιαίτερα οικονομική, το επιλέγουν. Oι περισσότεροι τουρίστες αποφεύγουν να φάνε σε κάποιο εστιατόριο, προτιμούν να την βγάλουν με… ένα σουβλάκι, ή ένα παγωτό στο χέρι» λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θάσου, Πάρις Παρασχούδης υπογραμμίζοντας πως «η εικόνα στα ξενοδοχεία είναι αντίστοιχη με πέρυσι, ωστόσο οι τουρίστες μένουν λιγότερες ημέρες και δαπανούν σαφώς λιγότερα. Φέτος ψάχνουν περισσότερο ξενοδοχεία που στην τιμή δωματίου περιλαμβάνεται και ημιδιατροφή».
Για το περιορισμένο μπάτζετ των τουριστών που δεν τους επιτρέπει να βγουν για φαγητό κάνει λόγο και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης, ο οποίος επισημαίνει πως οι περισσότεροι τουρίστες επιλέγουν τα ταχυφαγεία, καταναλώνουν όσο το δυνατόν λιγότερο στα beach bar, σε κάποιες περιπτώσεις προσπαθούν να την βγάλουν όλη μέρα στην ξαπλώστρα με έναν…καφέ, την ώρα που οι τζίροι των σούπερ μάρκετ αυξάνονται και μάλιστα εκείνων που έχουν έτοιμο φαγητό.
Μάλιστα όταν οι τουρίστες μένουν σε Airbnb, ή ενοικιαζόμενα δωμάτια με κουζίνα, τότε το μαγείρεμα μοιάζει με μονόδρομο.
Το αποτέλεσμα είναι η εστίαση και οι εποχικές επιχειρήσεις να πιέζονται ασφυκτικά, αφού το ταμείο δεν γεμίζει με τα απαραίτητα έσοδα, την ίδια στιγμή που τα έξοδα όχι μόνο τρέχουν, αλλά έχουν… εκτοξευθεί. Από την ενέργεια και τις πρώτες ύλες έως τα έξοδα μισθοδοσίας. Η άλλη πλευρά βέβαια λέει, όπως είχε αναδείξει σε πρόσφατο ρεπορτάζ της η Voria.gr, ήρθε η ώρα και για μια διόρθωση της αγοράς προς τα κάτω, καθώς ολοένα και πληθαίνουν τα παράπονα των καταναλωτών ότι σε πολλές περιπτώσεις οι τιμές για φαγητό σε εστιατόριο σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Χαλκιδική είναι απλησίαστες.
Η περίπτωση των all-inclusive
To μοντέλο all-inclusive που εφαρμόζουν κατά κόρον οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες σε νησιά όπως η Ρόδος, η Κρήτη και η Κως, αλλά και στη Χαλκιδική, δεν αποτελεί μια νέα τακτική. Ωστόσο, φέτος, μοιάζει να ξαναπαίρνει τα… πάνω του, για λόγους που έχουν να κάνουν αποκλειστικά με τον περιορισμό των εξόδων και λιγότερο της επιλογής «θέλω να βρίσκομαι όλη μέρα στην ξαπλώστρα της πισίνας» ή λόγω παιδιών, καθώς οι γονείς δεν θα χρειάζεται να τρέχουν πίσω τους, και αυτό γιατί το ξενοδοχείο διαθέτει ένα συγκεκριμένο και προστατευμένο περιβάλλον.
Ωστόσο ακόμη και οι άνθρωποι του κλάδου κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και αυτό γιατί, ως επί το πλείστον οι συγκεκριμένοι τουρίστες, που επιλέγουν αυτές τις διακοπές, δεν επισκέπτονται την τοπική ταβέρνα, δεν ψωνίζουν από τον ντόπιο επαγγελματία, δεν πίνουν τον καφέ ή το ποτό τους εκτός του ξενοδοχείου, τελικά δεν γνωρίζουν τον τόπο τον οποίο επισκέπτονται. Η οικονομική τους δραστηριότητα περιορίζεται εντός του ξενοδοχείου, όπου έχουν ήδη προπληρώσει τα πάντα, με αποτέλεσμα τα κέρδη να κατανέμονται σε λίγους και δη σε ένα κομμάτι του τουριστικού προϊόντος.
Πηγή: https://www.voria.gr