Η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει με έναν πιο «τσουχτερό» Σεπτέμβρη για τις οικογένειές μας, και τα δυσβάσταχτα πια κόστη που καλούμαστε να πληρώσουμε για τη μόρφωση των παιδιών μας. Πόσο μάλλον όταν με την κατάργηση των σχολικών επιτροπών στους δήμους, στα σχολεία δεν υπάρχει σεντς για ο,τιδήποτε έχει να κάνει με τη λειτουργία τους. Ξεκινάει επίσης με την κοροϊδία των 11 «μέτρων» που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας και καμιά σχέση δεν έχουν με τα οξυμένα προβλήματα της εκπαίδευσης.
Πίσω όμως από την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να παρουσιάσει μια εικονική πραγματικότητα για την έναρξη της σχολικής χρονιάς εμείς οι γονείς βλέπουμε και ζούμε μια άλλη πραγματικότητα!
Γιατί πώς εξηγείται η «αναβάθμιση του σχολείου» με βάση την εγκύκλιο που ήρθε κατακαλόκαιρο στους Διευθυντές Εκπαίδευσης να «φουλάρουν» παιδιά στις τάξεις, να καταργήσουν/συγχωνεύσουν τμήματα, χωρίς να λαμβάνεται κανένα κριτήριο υπόψη, ούτε καν οι πολλαπλές γνωματεύσεις μαθητών για παράλληλη στήριξη, παρά μόνο ο αριθμός 25 και άνω; Ήδη 1000 τμήματα πανελλαδικά έχουν χαθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ στην περιοχή μας είναι η Καβάλα, που σχεδόν όλο το καλοκαίρι οι γονείς βρίσκονταν στην πρώτη γραμμή των αγώνων ώστε να μην περάσουν οι υποβιβασμοί και οι συγχωνεύσεις σε μια σειρά σχολείων του νομού, κόντρα στην αντιπαιδαγωγική απόφαση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης που ήθελε να συγχωνεύσει μέχρι και διαφορετικές τάξεις σε μία (πχ Α και Β δημοτικού) εφόσον δεν «έπιαναν» τον αριθμό 25. Αντίστοιχη κατάσταση με συγχωνεύσεις έχουμε και σε άλλες πόλεις (πχ Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Ξάνθη κ.ά).
Το στοίβαγμα των παιδιών μας σε 25-28αρια τμήματα υποβαθμίζει το παιδαγωγικό έργο. Και όλα αυτά σε πολλές περιπτώσεις, σε άθλιες υποδομές. Διώχνονται παιδιά από το σχολείο της γειτονιάς τους μόνο και μόνο για να μη δημιουργηθούν δίπλα τμήματα. Στα χωριά συγχωνεύονται σχολεία κι έτσι παιδιά αναγκάζονται να μετακινούνται πολλά χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι τους, τις περισσότερες φορές μάλιστα ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΔΟ.
Πώς εξηγείται η «αναβάθμιση» όταν οι διορισμοί που έγιναν μαζί και με την πρώτη φάση των αναπληρωτών καλύπτουν περίπου το 1/5 των κενών; Ο “κόφτης” στους διορισμούς είναι η ουσία του “ψηφιακού σχολείου”. Αντικαθιστούν την δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία με ηλεκτρονικά μαθήματα για να μην διορίζουν εκπαιδευτικούς.
Μεγάλα κενά καταγράφονται στους εκπαιδευτικούς της παράλληλης στήριξης (χπ στην Ροδόπη με τις καταγεγραμμένες ανάγκες να είναι 97 και τελικά να έρχονται λίγο πάνω από 50) όπως επίσης και σε δασκάλους ειδικοτήτων (εικαστικών, θεατρικής αγωγής κ.ά) ειδικά στην Καβάλα, σε σχολικούς νοσηλευτές (πχ Αλεξανδρούπολη), σε καθηγητές Γυμνασίων, πχ Γυμνάσιο Σαμοθράκης.
Πώς εξηγείται η «αναβάθμιση» όταν δεν γίνονται διορισμοί ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών σε κάθε σχολική μονάδα, με καθημερινή παρουσία, καταγραφή και παρακολούθηση της σχολικής κοινότητας; Τα γιγαντιαία τμήματα έχει αποδειχθεί από την ίδια τη ζωή μας, ότι όχι μόνο δεν βοηθούν στην πρόληψη και καταπολέμηση του φαινομένου της βίας, αντίθετα συμβάλουν στη δημιουργία ευνοϊκότερων συνθηκών για την ανάπτυξη του. Οι ποινές, οι αποβολές και οι απουσίες λειτουργούν μόνο κατασταλτικά και όχι προληπτικά και θεραπευτικά στο πρόβλημα της βίας.
Τώρα είναι ώρα εμείς οι γονείς μέσα από τους Συλλόγους Γονέων, τις Ενώσεις και κάτω από την πανελλαδικό συντονισμό της ΑΣΓΜΕ, μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές,να προτάξουμε ακόμα πιο δυναμικά τις ανάγκες των παιδιών για σύγχρονη, ολόπλευρη, ενιαία δημόσια και αποκλειστικά δωρεάν μόρφωση.
Διεκδικούμε με ευθύνη της Κυβέρνησης και του Υπ. Παιδείας, των Περιφερειών και των Δήμων:
- Άμεση επίλυση του ζητήματος της χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων και αύξηση στη χρηματοδότησή τους ώστε να αντιμετωπιστεί το αυξημένο κόστος λειτουργίας των σχολείων (θέρμανση, ρεύμα, ΔΕΚΟ, υλικοτεχνική υποδομή). Καμιά οικονομική επιβάρυνση των γονιών για τη λειτουργία των σχολείων.
- Κατάργηση ΦΠΑ στις ΔΕΚΟ που επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τη λειτουργία των σχολείων και στερεί πόρους από τις υλικοτεχνικές υποδομές.
- Κατάργηση του ΦΠΑ στα σχολικά είδη.
- Διεύρυνση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
- Εξασφάλιση της δωρεάν μεταφοράς των μαθητών στο σχολείο με ευθύνη των Περιφερειών.
- Μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών. Κανένα εκπαιδευτικό κενό με το «πρώτο κουδούνι».
- Εξασφάλιση μόνιμου προσωπικού καθαριότητας πλήρους εργασίας σε κάθε σχολείο. Εξασφάλιση όλου του απαραίτητου βοηθητικού σχολικού προσωπικού (φύλακες, σχολικοί τροχονόμοι, τραπεζοκόμοι, επιστάτες, κ.α).
- Κανένα σχολείο χωρίς σχολικό ιατρό και νοσηλευτή, χωρίς σχολικό ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό. Δημιουργία σχολιατρικής υπηρεσίας.
- Κανένας μαθητής χωρίς κάλυψη παράλληλης στήριξης.
- Πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία.
- Μόνιμος δάσκαλος σε κάθε ολοήμερο τμήμα για την εξασφάλιση της σταθερής παιδαγωγικής σχέσης και μελέτης των μαθητών.
- Δωρεάν προγράμματα αθλητικής και πολιτιστικής δράσης στα σχολεία τις απογευματινές ώρες.
- Κεντρικό πανελλαδικό σχέδιο για ανέγερση σύγχρονων νέων σχολείων. Μείωση των μαθητών στα τμήματα.
- Κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Μαζικοποιούμε τους Συλλόγους Γονέων, συμμετέχουμε μαζικά στις δράσεις και τις πολύμορφες πρωτοβουλίες των οργανώσεων γονέων. Ειδικά φέτος που είναι χρονιά αρχαιρεσιών σε όλους τους Συλλόγους Γονέων, κάνουμε ακόμα πιο ισχυρή τη δύναμη που έχουμε εμείς οι γονείς – την οργάνωση και τη διεκδίκηση μας.
Το ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Μαθητών περιφέρειας ΑΜΘ
Αλεξανδρούπολη, 12/9/2024