Η ελληνική κοινωνία συνεχίζει να πλήττεται βάναυσα από το τεράστιο κύμα ακρίβειας που σαρώνει σχεδόν τα πάντα στη χώρα. Νοικοκυριά και επιχειρήσεις αδυνατούν να επιβιώσουν απέναντι στις τεράστιες ανατιμήσεις σε τρόφιμα, προϊόντα, πρώτες ύλες, μεταφορές, θέρμανση, ενέργεια κτλ.
Η κυβέρνηση της ΝΔ επιλέγει σε αυτή τη συγκυρία να παίξει τον ρόλο του θεατή απέναντι σε αυτές τις τρομακτικές εξελίξεις που κινδυνεύουν να τινάξουν στον αέρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό και να οδηγήσουν επαγγελματίες, παραγωγούς, αγρότες, εμπόρους στη χρεοκοπία. Στην πραγματικότητα κλείνει το μάτι στα ισχυρά συμφέροντα και στα καρτέλ που τη στηρίζουν, επιτρέποντας την αισχροκέρδεια.
Η χώρα αυτή τη στιγμή πληρώνει την ακριβότερη Μεγαβατώρα στην Ευρώπη και από τις ακριβότερες τιμές βενζίνης στον κόσμο. Αυτές οι «πρωτιές» φέρουν φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του κ. Μητσοτάκη και της επικίνδυνης κυβέρνησής του.
Η κυβέρνηση μέχρι στιγμής αναλώνεται σε καθυστερημένες και υποκριτικές τροπολογίες και μέτρα «ασπιρίνες» που φυσικά δεν ανταποκρίνονται στις τεράστιες αυξήσεις των τιμών στην ηλεκτρική ενέργεια. Αυξήσεις που για τους αγρότες αγγίζουν ακόμη και τα 2.000 ευρώ το μήνα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καταθέσει μια σειρά από στοχευμένες προτάσεις ώστε να αναχαιτιστεί η ακρίβεια, να ενισχυθεί το εισόδημα των νοικοκυριών, και να στηριχθεί η πραγματική οικονομία. Μερικές από αυτές είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα, η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα, και η άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 800 ευρώ.
Την ώρα που η κυβέρνηση Μητσοτάκη προκλητικά μας λέει ότι δεν χρειάζεται μείωση του ΕΦΚ, επειδή οι φτωχοί δεν έχουν αυτοκίνητα, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ καταθέτουμε ξανά τροπολογία για μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα, στα κατώτατα όρια των συντελεστών που ορίζει η Ε.Ε.
Η μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα θα μειώσει σημαντικά την τιμή της βενζίνης, του πετρελαίου κίνησης, του αγροτικού πετρελαίου και τους λογαριασμούς φυσικού αερίου, καθώς και το κόστος παραγωγής και των μεταφορών για τις επιχειρήσεις.
Η υπερψήφιση της τροπολογίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ από την κυβέρνηση αποτελεί μονόδρομο. Ο κ. Μητσοτάκης ο οποίος έταξε στους πάντες τα πάντα προεκλογικά, δεν μπορεί πλέον να κρύβεται, ούτε να εμπαίζει την κοινωνία με επικοινωνιακά τερτίπια.
Αναλυτικά, τι κερδίζουν οι πολίτες με την τροπολογία ΣΥΡΙΖΑ για μείωση ΕΦΚ στα καύσιμα:
Πετρέλαιο Θέρμανσης
Με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ το κάθε νοικοκυριό θα πλήρωνε τουλάχιστον 300€ λιγότερα ανά χίλια λίτρα πετρελαίου θέρμανσης, ανάλογα και με τη διαμορφούμενη τιμή σε κάθε περιοχή.
ΙΧ Βενζίνη
Με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ στην αμόλυβδη 95 ο κάθε πολίτης, για το ΙΧ αυτοκίνητό του, θα πλήρωνε λιγότερο τουλάχιστον 25 ευρώ ανά γέμισμα, ουσιαστικά δηλαδή κατά μέσο όρο τουλάχιστον 100€ λιγότερα μηνιαία για όσους μετακινούνται καθημερινά για την εργασία τους με το ΙΧ.
ΙΧ Πετρέλαιο
Με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ στο πετρέλαιο κίνησης ο κάθε πολίτης θα πλήρωνε τουλάχιστον 6€ λιγότερα για κάθε γέμισμα που θα έκανε στο ρεζερβουάρ του.
Φορτηγό από Κ. Ελλάδα προς Αθήνα
Ένα φορτηγό που εκτελεί μεταφορές από την Κεντρική Ελλάδα προς την Αθήνα και πίσω, χρειάζεται γύρω στα 300 λίτρα πετρελαίου για το κάθε δρομολόγιο. Στα 15 δρομολόγια που εκτελεί μηνιαία από και προς την Αθήνα, με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, θα ξόδευε περίπου 450 ευρώ λιγότερα χρήματα μηνιαίως.
Αγροτικό πετρέλαιο
Μία μεσαία αροτριαία καλλιέργεια για όλο τον χρόνο χρειάζεται περίπου 20.000 λίτρα πετρελαίου. Με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα πλήρωναν λιγότερα 2.000€.
Βαμβακοσυλλεκτική μηχανή
Μία βαμβακοσυλλεκτική μηχανή με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα εξοικονομούσε σε κάθε γέμισμα 40€.
Ολόκληρο το κείμενο της τροπολογίας:
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Κύρωση της από 28.1.2022 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Επείγουσες φορολογικές, τελωνειακές και συναφείς ρυθμίσεις, επείγουσες διατάξεις για τη διασφάλιση του δικαιώματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας” (Α΄14)».
ΘΕΜΑ : Έκτακτες μειώσεις Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Ενεργειακών Προϊόντων.
Α. Αιτιολογική Έκθεση
Με την προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 1 της παρούσας προβλέπεται η μείωση των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για τις περιπτώσεις β΄, γ΄, στ΄, ιζ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001, με βάση τους ελάχιστους συντελεστές της Ε.Ε. Η μείωση αφορά σε βασικά είδη ευρείας κατανάλωσης, όπως το φυσικό αέριο, η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης και ισχύει για την περίοδο από 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 31η Μαρτίου 2022.
Με την προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 2 της παρούσας προβλέπεται η μείωση των συντελεστών του ΕΦΚ στο κατώτατο επιτρεπόμενο όριο, με βάση τους ελάχιστους συντελεστές της Ε.Ε., για το πετρέλαιο θέρμανσης και το φωτιστικό πετρέλαιο, που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης, κατά την περίοδο από την 15η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30η Απριλίου 2022, όταν οι ανάγκες του πληθυσμού είναι αυξημένες.
Συγκεκριμένα, για τις ανωτέρω χρονικές περιόδους των αντίστοιχων άρθρων, ο φόρος που αντιστοιχεί στην αμόλυβδη βενζίνη και τη βενζίνη χωρίς μόλυβδο με προσθήκη ειδικών προσθέτων, μειώνεται από τα 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, στα 359 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Ο φόρος που αντιστοιχεί στο πετρέλαιο κίνησης (DIESEL) μειώνεται από τα 410 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Ο φόρος που αντιστοιχεί στο πετρέλαιο θέρμανσης καθώς και στο φωτιστικό πετρέλαιο (κηροζίνη) θέρμανσης, μειώνεται από τα 410 ευρώ ανά χιλιόλιτρο στα 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Παράλληλα, το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται για θέρμανση και αφορά λοιπούς καταναλωτές, μειώνεται από 1,5 ευρώ ανά Gigajoule, σε 0,30 ευρώ ανά Gigajoule.
Οι παραπάνω μειωμένοι συντελεστές κινούνται στα κατώτατα όρια των συντελεστών ΕΦΚ της Ε.Ε και επιφέρουν την αναγκαία και γενναία φορολογική ελάφρυνση των καταναλωτών. Απώτερος στόχος είναι η αναχαίτιση του νέου κύματος ακρίβειας που επιβαρύνει υπέρμετρα τους καταναλωτές, ενώ προβλέπεται και η αύξηση της κατανάλωσης των εν λόγω προϊόντων, εξαιτίας της γενναίας μείωσης του ΕΦΚ.
Η χρονική διάρκεια ισχύος των παραπάνω άρθρων δύναται να παραταθεί για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών δυνάμει του οξυμένου κύματος ακρίβειας.
Β. Προτεινόμενη διάταξη
Άρθρo…
- Ειδικά για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 31η Μαρτίου 2022, με δυνατότητα παράτασης, οι περιπτώσεις β΄, γ΄, στ΄, ιζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001, διαμορφώνονται και ισχύουν ως εξής:
ΕΙΔΟΣ | ΚΩΔΙΚΟΣ Σ.Ο. | ΠΟΣΟ ΦΟΡΟΥ ΣΕ ΕΥΡΩ | ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΙΒΟΛΗΣ |
β) Βενζίνη χωρίς μόλυβδο – με αριθμό οκτανίων (RON) μικρότερο του 95 – με αριθμό οκτανίων (RON) ίσο ή μεγαλύτερο του 95, αλλά μικρότερο του 98 – με αριθμό οκτανίων (RON) ίσο ή μεγαλύτερο του 98 | 2710 12 41 2710 12 45 2710 12 49 | 359 | 1.000 λίτρα |
γ) Βενζίνη χωρίς μόλυβδο με την προσθήκη ειδικών προσθέτων, που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί προσφέρεται προς πώληση ή και χρησιμοποιείται ως ισοδύναμο καύσιμο αντί της μολυβδούχου βενζίνης των κωδικών της Σ.Ο. 2710 12 51 και 2710 12 59 | 2710 12 41 2710 12 45 και 2710 12 49 | 359 | 1.000 λίτρα |
στ) Πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων | 2710 19 43 έως 2710 19 48 και 2710 20 11 έως 2710 20 19 | 330 | 1.000 λίτρα |
ιζ) Φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται ως καύσιμο θέρμανσης – για οικιακή χρήση – για χρήση από τους λοιπούς καταναλωτές | 27111100 και 27112100 | 0,30 0,30 | Gigajoule μεικτή θερμογόνος δύναμη |
- Ειδικά για την περίοδο από την 15η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30η Απριλίου 2022, με δυνατότητα παράτασης, το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης α΄ της παρ. 2 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001 διαμορφώνεται και ισχύει ως εξής:
α) Για την εφαρμογή των περιπτώσεων ζ’ για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL), και ια΄ για το φωτιστικό πετρέλαιο (κηροζίνη) της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001, τα οποία χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης για τη χρονική περίοδο από την 15η Οκτωβρίου 2021 μέχρι και την 30η Απριλίου 2022, με δυνατότητα παράτασης, ο συντελεστής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) ορίζεται σε είκοσι ένα (21) ευρώ το χιλιόλιτρο.
Αθήνα, 8 Φεβρουαρίου 2022
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Τσίπρας Αλέξης
Γεροβασίλη Όλγα
Αχτσιόγλου Ευτυχία
Αβραμάκης Λευτέρης
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αθανασίου Νάσος
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αμανατίδης Γιάννης
Αναγνωστοπούλου Σία
Αποστόλου Βαγγέλης
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Δώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Βασιλικός Βασίλης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Βέττα Καλλιόπη
Βίτσας Δημήτρης
Βούτσης Νίκος
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Νατάσα
Γκιόλας Γιάννης
Δραγασάκης Ιωάννης
Δρίτσας Θοδωρής
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανώλης
Καλαματιανός Διονύσης-Χαράλαμπος
Κασιμάτη Νίνα
Κατρούγκαλος Γιώργος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κόκκαλης Βασίλης
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μουζάλας Γιάννης
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κώστας
Μπουρνούς Γιάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Ξανθός Ανδρέας
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπαηλιού Γιώργος
Παπανάτσιου Κατερίνα
Παππάς Νίκος
Πέρκα Πέτη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης Πάνος
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Μπέττυ
Σπίρτζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νίκος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζάκρη Θεοδώρα
Τζανακόπουλος Δημήτρης
Τζούφη Μερόπη
Τόλκας Άγγελος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσακαλώτος Ευκλείδης
Τσίπρας Γιώργος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Φλαμπουράρης Αλέκος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Τάκης
Χαρίτσης Αλέξης
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδη
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος