fbpx
14.9 C
Alexandroupoli
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

ΚΚΕ ΤΕ Έβρου: “Από την αρχή της αντιπυρικής περιόδου, λέμε πως η κατάσταση στον Νομό Έβρου είναι άκρως επικίνδυνη”

- Χορηγούμενη-

Κρίνουμε αναγκαίο ως Τομεακή Επιτροπή Έβρου του ΚΚΕ να εφιστήσουμε την προσοχή του λαού για το επόμενο διάστημα για τον κίνδυνο ξεσπάσματος μεγάλων πυρκαγιών. Η περσινή εμπειρία έδειξε πως ο νομός «κάηκε» τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.  Από την αρχή ακόμη της αντιπυρικής περιόδου, λέμε πως η κατάσταση στον Νομό είναι άκρως επικίνδυνη. Οι περιοδείες σε πυροσβεστικές και δασαρχεία σε όλο το μήκος του νομού απέδειξαν δυστυχώς πως η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη απ΄ότι πέρυσι. Η αρνητική εμπειρία με τα 1.200.000 καμένα στρέμματα ως τώρα σε ολόκληρη την επικράτεια δικαίως μεγαλώνει την ανησυχία μας. 

Δυστυχώς το έγκλημα ήταν αναμενόμενο και όχι ως αίτιο της κλιματικής αλλαγής όπως επιχειρείται να παρουσιαστεί. Η αιτία είναι η σημαντική μείωση των κρατικών δαπανών σχετικά με την οργάνωση της δασοπροστασίας και γενικότερα της Πολιτικής Προστασίας, η σταδιακή συρρίκνωση του κρατικού μηχανισμού και των υποδομών του και η μεταφορά φυσικά αρμοδιοτήτων σε δήμους, Περιφέρειες με αποτέλεσμα την απουσία ολοκληρωμένου σχεδίου αντιπυρικής προστασίας, με επίκεντρο την πρόληψη δηλαδή την έλλειψη αντιπυρικών ζωνών, την υποστελέχωση των δασαρχείων και της Πυροσβεστικής, ουσιαστικά δηλαδή η λογική «κόστος –όφελος» που αποβλέπει μόνο στα κέρδη των επιχειρηματιών, αφήνοντας λαό και τα δάση στο έλεος, είτε των πλημμύρων είτε των πυρκαγιών.

Όλα τα παραπάνω δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν και από τις επισκέψεις που πραγματοποίησαν οι Κ.Ο. του ΚΚΕ στις πυροσβεστικές υπηρεσίες και τα δασαρχεία της περιοχής.

Στις Πυροσβεστικές υπηρεσίες του Σουφλίου, του Διδυμοτείχου, της Ορεστιάδας αλλά και του πυροσβεστικού κλιμακίου των Δικαίων τα κτίρια είναι ακατάλληλα για την κάλυψη των αναγκών της υπηρεσίας, ενώ ο χώρος στάθμευσης των οχημάτων στο Διδυμότειχο είναι από αμίαντο.

Σε όλες τις υπηρεσίες τα οχήματα είναι πεπαλαιωμένα, με μέσο όρο ηλικίας τα 30 έτη καθιστώντας τα πολλές φορές επικίνδυνα, ειδικά όταν καλούνται να μετακινηθούν στην άλλη άκρη της Ελλάδας. Αναγκαία είναι και η ενίσχυση του στόλου με νέα οχήματα καθώς λόγω των αναγκών που καλύπτουν εκτός νομού πολλές περιοχές του Β.’Εβρου μένουν με ένα ή και κανένα όχημα.

Το σημαντικότερο όμως πρόβλημα είναι η υποστελέχωση των  υπηρεσιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό του Διδυμοτείχου όπου με την κατάργηση του αμετάθετου λόγω εντοπιότητας, προσωπικό της υπηρεσίας μετατέθηκε σε πυροσβεστικές υπηρεσίες των αεροδρομίων που παραχωρήθηκαν στην εταιρεία Fraport, με νόμο της κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. Το 2017. ¨Έτσι πλέον η Π.Υ. Διδυμότειχου καλείται να καλύψει τις ανάγκες μιας τεράστιας έκτασης μόνο με 28 άτομα προσωπικό.

Ένα άλλο πολύ σημαντικό πρόβλημα το οποίο προκύπτει, από την έλλειψη προσωπικού είναι αυτό του πυροφυλακίου Πενταλόφου, καθώς οι 3 εποχικοί δασοπυροσβέστες, οι οποίοι στελέχωναν το συγκεκριμένο πυροφυλάκιο συνταξιοδοτήθηκαν. Έτσι η στελέχωση του γίνεται από το προσωπικό της Πυροσβεστικού κλιμακίου Δικαίων και αυτό μέρα παρά μέρα(!), δημιουργώντας περαιτέρω προβλήματα στη λειτουργία του Π.Κ. Δικαίων. Αξίζει να σημειώσουμε πως το πυροφυλάκιο Πενταλόφου καλύπτει το δάσος του Πενταλόφου έκτασης περίπου 100.000 στρεμμάτων.

Η υποστελέχωση λοιπόν, σε συνδυασμό με τον μεγάλο μέσο όρο ηλικίας, την αποσάθρωση του ωραρίου με τις επαναλαμβανόμενες επιφυλακές, τις συνεχόμενες μετακινήσεις από την μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη, έχουν φέρει στα όρια τους τα στελέχη την Π.Υ. στους οποίους οφείλονται ρεπό από 700 μέχρι και 2000 ώρες. ¨Έτσι η εντατικοποίηση της εργασίας σε συνδυασμό με τις σκληρές συνθήκες μέσα στις οποίες ενεργούν κάθε φορά, λειτουργούν σωρευτικά, καταπονούν και επιβαρύνουν επικίνδυνα τον ανθρώπινο οργανισμό με τραγικές συνέπειες για την υγεία που μπορεί να φέρουν ακόμη και τον θάνατο, όπως τον Φεβρουάριο που ακόμα ένας πυροσβέστης έχασε την ζωή του από τις πλημμύρες στον Απαλό Αλεξανδρούπολης

Όλα τα παραπάνω προβλήματα αφορούν όμως μόνο την οργάνωση της καταστολής, πλευρά στην οποία κυρίως, στηρίζεται ο αντιπυρικός σχεδιασμός της κυβέρνησης. Δυστυχώς όσον αφορά την ουσιαστική και κεντρικά σχεδιασμένη πρόληψη για την προστασία των δασικών εκτάσεων και οικοσυστημάτων αλλά και της ζωής και της περιουσίας του λαού, στην οποία πρέπει να βασίζεται οποιοσδήποτε αντιπυρικός σχεδιασμός, τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα.

Το 2021 από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, σε Δήμους της χώρας, για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας δόθηκαν 16.910.000,00 € από 18.400.000 € το 2020 ενώ από τα 4.454.105 € τα οποία διέθεσε η κυβέρνηση για το σύνολο των Δασαρχείων το 2020 φέτος δόθηκαν μόνο 1.700.000€. Ποσά αστεία, 2 χρόνια μετά το Μάτι.

Συγκεκριμένα στον Έβρο τα δασαρχεία του νομού έχουν στην ευθύνη τους 1.901.000 στρέμματα δασών και δασικών  εκτάσεων. Συνολικά για αντιπυρικές παρεμβάσεις από τα δασαρχεία του Εβρου,  το 2021 εγκρίθηκαν 132.000,00 ευρώ. Για αυτές τις παρεμβάσεις αλλά και τις υπόλοιπες λειτουργίες τους, τα 3 δασαρχεία το νομού απασχολούν μόνο 69 άτομα, αριθμός κάτω από το 50% των πραγματικών αναγκών τους.

Είναι ενδεικτικό ότι στο Δασαρχείο Διδυμοτείχου, που έχει αρμοδιότητα σε 2.020.000 στρέμματα, εκ των οποίων τα 500.000 στρέμματα είναι δάση και δασικές εκτάσεις, και έχει την ευθύνη σε δασικούς δρόμους συνολικού μήκους 1.100 χιλιομέτρων, υπηρετούν 22 άτομα, εκ των οποίων μόλις ένας είναι δασοπόνος, 4 είναι οι δασολόγοι και 8 οι δασοφύλακες.

Αντίστοιχα, στο Δασαρχείο Σουφλίου, που είναι αρμόδιο σε 820.000 στρέμματα, εκ των οποίων τα μισά περίπου αντιστοιχούν στο Εθνικό Πάρκο του Δάσους Δαδιάς, έχουν απομείνει 15 άτομα προσωπικό. Από αυτούς, οι 4 είναι δασοπόνοι και πέντε οι δασοφύλακες, ενώ η υπηρεσία δεν διαθέτει πλέον κανέναν δασολόγο και κανέναν διοικητικό υπάλληλο. Το μήκος των δασικών δρόμων της ζώνης ευθύνης του είναι επίσης 1.100 χιλιόμετρα, και για να ανταποκριθεί στις πραγματικές ανάγκες χρειάζεται τουλάχιστον 3 δασολόγους, άλλους 10 δασοφύλακες και δύο άτομα διοικητικό προσωπικό.

Ελλείψεις παρουσιάζει και το Δασαρχείο Αλεξανδρούπολης, στο οποίο σήμερα υπηρετούν 32 άτομα, ανάμεσά τους 6 δασολόγοι, 2 δασοπόνοι και 14 δασοφύλακες. Το συγκεκριμένο Δασαρχείο, που είναι αρμόδιο σε περίπου 1.150.000 στρέμματα χερσαίων εκτάσεων του νομού, εκ των οποίων τα 860.000 στρέμματα αντιστοιχούν σε δάση και δασικές εκτάσεις, έχει στην ευθύνη του και άλλα 180.000 στρέμματα στη Σαμοθράκη, από τα οποία πάνω από 131.000 στρέμματα είναι δασικά. Όσον αφορά το μήκος των δασικών δρόμων της ζώνης αρμοδιότητάς του είναι περίπου 2.500 χιλιόμετρα. Και το Δασαρχείο Αλεξανδρούπολης λειτουργεί με ελλείψεις σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες του, για την κάλυψη των οποίων χρειάζεται ενίσχυση με 4 επιπλέον δασοπόνους, δύο δασολόγους και τέσσερις δασοφύλακες.

Την ίδια ώρα, ιδιαιτέρως πενιχρές γίνονται χρόνο με τον χρόνο και οι πιστώσεις που εγκρίνονται στα Δασαρχεία για αντιπυρικές παρεμβάσεις. Για το 2021, το Δασαρχείο Διδυμοτείχου έλαβε 41.000 ευρώ ενώ είχε ζητήσει πιστώσεις 550 χιλιάδων ευρώ, το Δασαρχείο Σουφλίου 49.000 ευρώ και το Δασαρχείο Αλεξανδρούπολης 42.000 ευρώ. Όπως οι ίδιοι διαπιστώνουν τα χρήματα αυτά δεν επαρκούν και πως απαιτούνται μεγαλύτερα κονδύλια για την πρόληψη, αφού όπως επισημαίνουν «είναι λάθος να δίνεται βάρος στην κατάσβεση».

Ταυτόχρονα  για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας δόθηκαν 268.000 ευρώ στους δήμους του Έβρου. Τα χρήματα αυτά προορίζονται για παρεμβάσεις από τους δήμους αλλά και την προμήθεια εξοπλισμού κτλ. Πέρα του ότι τα ποσά είναι ελάχιστα, είναι γνωστό ότι και η υποστελέχωση των υπηρεσιών των δήμων, κάνουν πολύ δύσκολες  τις οποιοδήποτε παρεμβάσεις.

Το σχέδιο Ιοάλαος το οποίο υιοθέτησαν όλοι οι δήμοι και ολοκληρώνει την όποια οργάνωση των ΟΤΑ στον αντιπυρικό σχεδιασμό, δεν περιλαμβάνει την πρόληψη αλλά στην ουσία απογειώνει την εμπορευματοποίηση και την ιδιωτικοποίηση σε όλο το φάσμα της πυρασφάλειας και της δασοπροστασίας, από την οργάνωση, την εκπαίδευση, την έρευνα, την παροχή υπηρεσιών μέχρι την εκμετάλλευση δασικών οικοσυστημάτων.

Συμπυκνώνοντας στο τελικό συμπέρασμα, αυτό που επιβεβαιώνεται συνεχώς από τα ίδια τα επαναλαμβανόμενα τραγικά γεγονότα είναι ότι τα πάντα υποτάσσονται στον στρατηγικό στόχο που πλέον αποκωδικοποιείται με ξεκάθαρο τρόπο μέσα από τις διατάξεις του Νόμου 4662/2020 και του πρόσφατου περιβαλλοντικού νομοθετικού πλαισίου με σαφή προσανατολισμό:

  • Τη σημαντική μείωση των κρατικών δαπανών σχετικά με την οργάνωση της δασοπροστασίας και γενικότερα της Πολιτικής Προστασίας, τη σταδιακή συρρίκνωση του κρατικού μηχανισμού και των υποδομών του και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων σε δήμους, Περιφέρειες, με βάση την ανταποδοτικότητα, αξιοποιώντας τις εθελοντικές οργανώσεις και τις ΜΚΟ.
  • Την αξιοποίηση των μεγάλων καταστροφικών αποτελεσμάτων που προκαλούν συστηματικά οι αντιδασικές πολιτικές που συνειδητά εφαρμόζονται, για να στρώνεται το έδαφος στη λογική του αναποτελεσματικού κράτους, για την όλο και μεγαλύτερη εμπλοκή των επιχειρηματικών ομίλων στη διαχείριση και εκμετάλλευση των δασικών οικοσυστημάτων και για να αρθούν τα κάθε λογής εμπόδια στις επενδυτικές βλέψεις επιχειρηματικών ομίλων στην «πράσινη» ανάπτυξη (βλ. ανεμογεννήτριες κλπ.).
  • Την εμπορευματοποίηση της πυρασφάλειας με παροχή ανταποδοτικών υπηρεσιών από το Πυροσβεστικό Σώμα σε ιδιώτες, φορείς και μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους (βλ. «Fraport», «Ελευθέριος Βενιζέλος», ιδιωτικοί οδικοί άξονες, παροχές με μπλοκάκι κλπ.).
  • Τη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση τομέων της πυροπροστασίας (βλ. ενοικιάσεις εναέριων μέσων, δημιουργία υποδομών κ.λπ.).

Ως Τ.Ε. του ΚΚΕ απαιτούμε:

  • Αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, ανάλογη των αναγκών για την προστασία της ζωής και της περιουσίας του λαού από τις πυρκαγιές.
  • Κάλυψη των οργανικών κενών στις Δασικές και Πυροσβεστικές Υπηρεσίες με μόνιμο προσωπικό, προκειμένου να καλυφθούν όλες οι ανάγκες των Υπηρεσιών.
  • Ενίσχυση των αρμόδιων δυνάμεων πυροπροστασίας με αναγκαία μέτρα και κονδύλια, για τη βελτίωση των επίγειων μέσων σε πυροσβεστικά οχήματα, καθώς επίσης ενίσχυση και ανανέωση του εναέριου στόλου της αεροπυρόσβεσης.
  • Καμία απόσπαση – μετακίνηση πυροσβεστών για την εξυπηρέτηση επιχειρηματικών συμφερόντων, όπως κοινοπραξίες Εθνικών Οδών ή πυρασφάλεια αεροδρομίων. Είναι τραγικό το 11% των πυροσβεστικών δυνάμεων να εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα σε αεροδρόμια της «Fraport», σε ιδιωτικοποιημένες Εθνικές Οδούς και σε βιομηχανικές περιοχές, όταν τα κενά στο Πυροσβεστικό Σώμα είναι τεράστια.
  • Εργασία των πυροσβεστών με σύγχρονα μέσα, για την ασφάλειά τους, με αξιοπρεπείς μισθούς και συντάξεις.
  • Μονιμοποίηση των 5ετούς θητείας και του εποχιακού προσωπικού, με σταθερές σχέσεις εργασίας.
  • Συγκρότηση Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας και Δασοπυρόσβεσης, με έμφαση στην πρόληψη και την ανάπτυξη του δασικού μας πλούτου προς όφελος του λαού.
  • Η οργάνωση της πυρασφάλειας της χώρας σε επίπεδο δομής, υποδομών, εξοπλισμού, σχεδιασμού και αντιμετώπισης να είναι αποκλειστική μέριμνα και ευθύνη του κράτους, μέσω του Πυροσβεστικού Σώματος.

Απαιτούμε ολοκληρωμένη διαχείριση και προστασία των δασών η οποία σημαίνει:

— Μελέτη διαχείρισης του δάσους, με παρεμβάσεις στη σύνθεση της βλάστησης, υλοτομίες, δασοτεχνικά έργα, συντήρηση και βελτίωση υποδομών και δικτύων.

— Σημαίνει σύγχρονη μελέτη αντιπυρικής προστασίας, που θα περιλαμβάνει όλα τα μέτρα (δασοκομικά, διαχειριστικά, αντιπυρικά), σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης, που αυξάνουν την ικανότητα του δάσους να αντιμετωπίσει τη φωτιά πριν αυτή ξεσπάσει.

— Σημαίνει εξασφάλιση των προϋποθέσεων υλοποίησης. Με γενναία χρηματοδότηση, προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, εξασφάλιση όλων των αναγκαίων μέσων.

- Χορηγούμενη-

Ακολουθήστε μας και στο Instagram

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ evros24.gr

Διαβασε και αυτο