Υπεγράφη χθες στις Βρυξέλλες η τριμερής συμφωνία Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας για τον Κάθετο Διάδρομο Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας, έναν στρατηγικό σιδηροδρομικό και οδικό άξονα που θα συνδέει τις τρεις χώρες μέσω Αλεξανδρούπολης.
Τη συμφωνία υπέγραψαν ο Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό Απόστολος Τζιτζικώστας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο Βούλγαρος αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών Γκρόζνταν Καρατζόφ και ο Ρουμάνος υφυπουργός Μεταφορών Ιονουτ Κριστιάν Σεβόιου, σηματοδοτώντας την ενίσχυση της διασυνοριακής συνεργασίας και τη δρομολόγηση ενός έργου υψηλής γεωπολιτικής σημασίας για την περιοχή.
Ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι το Μνημόνιο «μετατρέπει τη γεωγραφική θέση σε ουσιαστικό στρατηγικό πλεονέκτημα», δίνοντας κεντρικό ρόλο στον άξονα Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Βουκουρέστι, ο οποίος αναμένεται να αποτελέσει μια από τις σημαντικότερες στρατηγικές αρτηρίες της Ευρώπης για τη συνδεσιμότητα και τη στρατιωτική κινητικότητα της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στη διαμόρφωση μέχρι το τέλος του 2026 ενός ολοκληρωμένου κοινού σχεδίου για έργα, άξονες και χρηματοδότηση, με τη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της CINEA και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης χαρακτήρισε τη συμφωνία «στρατηγική δέσμευση», επισημαίνοντας ότι ο διάδρομος ενισχύει έναν κρίσιμο άξονα Βορρά – Νότου για το εμπόριο, τη στρατηγική ασφάλεια και τη συνοχή της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ. Αναφέρθηκε επίσης στην ολοκλήρωση των ελληνικών τμημάτων, σημειώνοντας πως προωθούνται έργα άνω του 1,3 δισ. ευρώ έως το 2030, με συμπληρωματικές υποδομές που απαιτούν επιπλέον 700 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά τους, οι υπουργοί Μεταφορών Βουλγαρίας και Ρουμανίας στάθηκαν στη σημασία της συνεργασίας για τη διαλειτουργικότητα, την ψηφιοποίηση και την αποτελεσματική διέλευση συνόρων, προκειμένου να διαμορφωθεί μια πιο συνδεδεμένη και ασφαλής Ευρώπη.
Στην τελετή υπογραφής παρευρέθηκε και ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Μάρεκ Μόρα, ο οποίος υπογράμμισε τον καθοριστικό ρόλο του έργου για τη στρατιωτική κινητικότητα στην ανατολική πλευρά της ΕΕ.






















